Publicerad den 2 kommentarer

Konsten att bli mer kreativ: 1. Att vårda sin relation med skapandet

Låt mig gissa: det är viktigt för dig att ha plats för skapande i ditt liv, men det är inte alldeles enkelt. Det händer att du kör fast, att det kommer perioder då du får lägga dina kreativa projekt åt sidan för att istället ta hand om andra viktiga saker: att skjutsa barnen till träningar, att hålla efter högarna i tvättrummet eller att ta hand om viktiga människor i ditt liv som behöver din omsorg.

Ibland lyckas du maka plats åt kreativiteten ofta nog för att inte alldeles rosta ihop, men emellanåt blir pauserna tråkigt långa. Ibland är det inte yttre omständigheter som tränger undan skapandet, utan en förlust av driv. Du sneglar på papperet, men får inga idéer. 

Du är inte ensam. Det är få förunnat att ha ett livslångt harmoniskt förhållande med sin kreativitet. Kanske är det lika omöjligt som fantasin om en friktionsfri relation med en mänsklig partner. Det händer bara i Hollywoodvärlden. Men det betyder inte att relationen till vår kreativitet är utom vår påverkan. På samma sätt som vi kan bygga upp starka, trygga, hållbara relationer med partners och vänner kan vi göra relationen till kreativiteten mer robust. Den behöver uppmärksamhet, omsorg och näring. Ger du den det, kommer kreativiteten i gengäld att ge ditt liv mer mening och energi. 

I en serie inlägg ska jag försöka formulera tankar och tips om hur jag tar mig an kreativa uppgifter och hinder som oundvikligen uppstår längs vägen. Ämnet är stort och jag lovar inte att jag kan ge alla svar. Men trettio år av akvarellmåleri och åtta år som heltidskonstnär har gett mig en del erfarenheter, som jag tror kan vara till nytta också för dig. Jag ska göra mitt bästa för att få ner dem på pränt.

Vi börjar med kreativitetens viktigaste beståndsdel: idén.

MER PÅ TEMAT:

Vill du se ny konst från mig direkt i mailen varje månad?

I akvarellbrevet får se nya akvareller först av alla och läsa texter jag inte delar någon annanstans. Du får förtur till ny konst och 15% rabatt på alla konsttryck.

Välkommen att bli prenumerant! Akvarellbrevet kommer ut 1-2 gånger per månad. Det kostar ingenting och du avslutar prenumerationen när du vill.



Publicerad den Lämna en kommentar

Ny sorts konstköpar-scam?

Ett varningens ord och några goda råd till dig som målar och säljer (eller vill sälja) din konst.

Det har dykt upp meddelanden i min messenger-inkorg på sistone, som ger utslag på min misstänksamhetsradar. Så här ser de ut:

Jag har skrivit tidigare om så kallade “art scams”, alltså bedrägeriförsök där någon utger sig för att vara intresserad av att köpa konst, erbjuda utställningstillfällen eller publiceringar, men i själva verket försöker lura åt sig pengar. En trist realitet för många som målar.

Bedragarna riktar sig till såväl etablerade- som hobbykonstnärer och jag vill gärna försvåra deras verksamhet genom att visa upp exempel på hur de här bluffarna kan se ut. Dela gärna det här inlägget med konstskapande vänner, så kan vi hjälpas åt att slippa bli lurade.

Dela gärna det här inlägget med konstskapande vänner, så kan vi hjälpas åt att slippa bli lurade.

Hur känner man igen en “art scam”?

Många som skapar konst vill sälja sina alster, oavsett om man är heltidskonstnär eller målar på fritiden. Det är förståeligt att man blir glad över en köpförfrågan eller ett erbjudande att ställa ut och jag skulle tro att de här blufförsöken lyckas emellanåt just för att det känns så fint att få det erkännande som de här bedragarna försöker spela på.

Hur ska man då veta om intentionen bakom ett sådant här meddelande är uppriktigt eller bedrägligt? Det är inte alltid enkelt och jag misstänker att AI-utvecklingen kommer att mångdubbla problemet (om det inte redan skett).

Jag har sålt min konst i mer än 25 år och här är några av mina erfarenheter kring att skilja äkta köpintresse från bluffar:

  • För bra för att vara sant är (nästan alltid) för bra för att vara sant. Tråkigt nog.
  • Magkänslan har oftast rätt. Verkar det vara någonting skumt med meddelandet? Får du en olustig känsla som du inte kan sätts fingret på? Sådana varningsklockor är värda att lyssna på. Utred vidare.
  • Alla förfrågningar om kontonummer, att skicka pengar, eller att betala för att bli publicerad i tidskrifter eller böcker är en röd flagg. Släng mailet och gå vidare.

Så här säljer man konst på riktigt

Slutligen, några råd till dig som vill sälja din konst till äkta, livs levande köpare:

Att sälja konst är en konst i sig. Du kan måla bra och ändå inte sälja. Det är en myt att “bra konst säljer sig själv”. Det här berättar jag inte för att göra dig deppig – tvärtom. Om du inte säljer så mycket som du önskar behöver det inte säga någonting om kvaliteten på ditt måleri – det kan vara din marknadsföring som behöver ett lyft.

Två marknadsföringsprinciper att utgå från är 1, att se till att konsten syns och 2, att marknadsföra ur köparens perspektiv, inte ditt.

Oavsett om du visar upp din konst på nätet eller ställer ut den i fysisk form, titta på den ur betraktarens/besökarens perspektiv: Har du fotograferat eller hängt målningarna på ett sätt som är njutbart för betraktaren? Är det enkelt att förstå vad konstverket handlar om, hur stort det är, hur man kan köpa det och vad det kostar? Är köpprocessen krånlig eller smidig? Finns det ett enkelt sätt att lära känna dig som konstnär?

När blicken vänds från de egna känslorna kring att sälja till betraktarens upplevelse faller marknadsföringen enklare på plats – och du får uppleva glädjen över att beröra någon med din konst på riktigt.

Varmt lycka till!


MER PÅ DET HÄR TEMAT:

Publicerad den Lämna en kommentar

Vad kan en konstnär göra för din verksamhet?

Konstnärer är en undernyttjad resurs. Vårt yrkeskunnande är att kommunicera med färg, form och bild. Vi skapar upplevelser som väcker känslor och skapar stämningar. Vi kan sätta tonen i ett rum och förmedla budskap som landar både omedelbart och djupt hos mottagaren.

Vi lever alla omgivna av bilder, men det fattas ofta kreativa grepp och en konstnärlig blick som håller ihop det budskap som en organisation, ett företag eller en offentlig verksamhet vill förmedla. Där skulle konstnären kunna skapa länken som stärker relationen mellan verksamheten och kunden/klienten/medlemmen/medborgaren.

Vad kan en konstnär konkret bidra med till din verksamhet?
Några exempel:

  • Konstverk till arbetsplatser, restauranger, butiker, föreningslokaler eller offentliga miljöer. Originalverk, tryckta verk eller muralmålningar är exempel på konstverk som kan förändra intrycket av en plats.
  • Illustrationer till informationsmaterial, böcker, hemsidor eller sociala medie-konton. Håll ihop och lyft intrycket av verksamheten med hjälp av ett genomtänkt färg- och formspråk.
  • Professionellt utformade diplom och utmärkelser. Ge utmärkelsen mer tyngd med ett hantverksmässigt utformat pris, som vinnaren kommer vara stolt att visa fram under många år.
  • Presentkort med en personlig prägel som lyfter ert varumärke.
  • Bilder till profilmaterial till försäljning eller att ge som gåvor till uppskattade kunder.

Vad betyder ert bildspråk?

Upplevelsen av en verksamhet är ett helhetsintryck. Allt ifrån texter på hemsidan, till det personliga bemötandet, till färg- och formval i fysiska miljöer såväl som i kommunikationsmaterial flätas intuitivt samman till en känsla hos kunden, medlemmen eller medborgaren som kommer i kontakt med verksamheten. Bildspråket är en pusselbit av flera, som sammantaget ger det intryck som utgör ert varumärke. Ett varumärke är långt mer än en logotyp – det är de förhoppningar och förväntningar ni väcker hos dem ni möter.

Vad säger ert bildspråk idag om vilken typ av verksamhet ni är? Förmedlar det allvar eller lättsamhet? Budget eller lyx? Ger bildspråket en känsla av öppenhet och inkludering eller av exklusivitet? Upplevs ni som kreativa nytänkare eller pålitligt traditionella?

Alla bilder ni använder i verksamheten bör gå i linje med och förstärka det helhetsintryck ni vill förmedla.

Poängen med att samarbeta med en konstnär är att med bildkommunikationens hjälp öka förtroendet hos dem som er verksamhet ytterst finns till för. Bilder kommunicerar och genom god kommunikation skapas långsiktiga, värdefulla relationer.

Hur anlitar man en konstnär?

Hör bara av dig! Konstnärer blir glada av att bli kontaktade och det krävs inte mer än ett enkelt mail för att skapa en inledande kontakt.

Alla konstnärer gör naturligtvis inte alla typer av uppdrag, men jag vågar lova att alla uppskattar att få en trevlig förfrågan. Har den tilltänkta själv inte möjlighet att hjälpa er har ni stor sannolikhet att få bra tips på andra konstnärer som skulle kunna passa för uppgiften.

Vad kostar det?

Många konstnärer är anslutna till föreningen Bildupphovsrätt i Sverige, som har en fast prislista för rätten att använda bilder till exempelvis trycksaker och digital publicering. Här hittar du prislistan. Om konstnären är ansluten till Bildupphovsrätt är det också via deras smidiga system ni skriver avtal om bildanvändningen.

Utöver licenskostnaden för att använda bilder i tryck eller digitalt, tar konstnären betalt för själva arbetet att måla/skapa konstverken. Det arvodet kommer du överens direkt med konstnären om. Här kan du se min prislista för beställningar av konstverk i olika storlekar. Det exakta arvodet för uppdragsmåleri varierar beroende på hur omfattande uppdraget är och om originalverket ska köpas in eller inte, men prislistan ger dig en bra fingervisning.

Ha en rimlig budget

En gång fick jag en förfrågan från en organisation om att illustrera en hemsida och ett tryckt informationsblad. I materialet ville de att jag skulle väva samman ett tiotal specifika bildobjekt, som symboliserade föreningens verksamhet. När jag läste igenom listan över önskemål bedömde jag att uppdraget skulle innebära omkring två veckors heltidsarbete; jag arbetar effektivt när jag har ett uppdrag i fokus. Organisationens förslag på arvode? Noll kronor.

Många konstnärer får då och då förfrågningar om att arbeta obetalt. “Det blir bra reklam för dig”, brukar det motiveras. Tyvärr stämmer det sällan. Det är inte många seriösa konstnärer som vill – eller har råd – att ingå i samarbeten där endast den ena parten skapar värde åt den andra.

Fundera över vad det konstnärliga arbetet ska ge er verksamhet, när ni diskuterar budgetutrymmet. Om ni bedömer att bildmaterialet inte tillför något värde, så är ett bra alternativ att leta efter gratis bilder med s.k. Creative Commons-licens på nätet. AI-bilder rekommenderar jag inte. De skapas utifrån fotografers och konstnärers obetalda arbete utan samtycke, och ger i många fall ett olustigt, plastigt intryck som snarare sänker än stärker varumärket hos den som använder dem i kommersiella sammanhang.

Hur skulle jag kunna hjälpa er?

Jag målar akvarellkonstverk, som kan köpas in i original eller digitala format. Jag har bland annat hjälpt arkitektfirmor med konceptmålningar, skapat porträtt åt företag som vill presentera sina medarbetare på ett personligt sätt, illustrerat bok- och tidskriftsomslag och målat Nobelprisdiplom på uppdrag av Kungliga Vetenskapsakademien och Nobelstiftelsen.

I mitt bildgalleri kan du låta dig inspireras och få idéer till konstnärlig utsmyckning som kan sätta en kreativ prägel på er verksamhet.

Välkommen att ta kontakt

Vill ni stärka er verksamhet med hjälp av ett konstnärligt samarbete? Välkommen att höra av dig! Du når mig på info@elisabethbistrom.se.

Vänliga hälsningar,

Header Elisabeth Biström
Publicerad den Lämna en kommentar

Botanisk illustration – vildflor

2022 läste jag kursen “Botanisk illustration – vildflor” vid Göteborgs universitet. Ett intresse jag haft länge, och som det var härligt att ta mig tid att fördjupa mig i.

Som avslutande examination målade jag de här två blomstren: en skogsklöver, Trifolium medium och en käringtand, Lotus corniculatus. Till illustrationerna hade jag i uppdrag att skriva en reflektion om botanisk illustration. Det här är vad jag skrev:

Jag har målat mycket akvarell genom åren, men aldrig tidigare botaniska illustrationer. Jag märker att det är väsentligt annorlunda än fritt måleri: det är både svårare och enklare. Svårare på grund av kravet på exakthet. Samtidigt enklare, tack vare att syftet är så tydligt: det gäller att kommunicera ett innehåll. Här är betraktaren, inte målaren, huvudrollsinnehavare.

Målet med den färdiga akvarellen är inte målarens kreativa uttryck, utan att betraktaren ska förstå växten. Jag uppskattar att få lämna egot åt sidan och befinna mig inom en striktare ram, med en tydlig mottagare. Samtidigt finns alltid utrymme, hur tydlig ramen än är, för personlig gestaltning. Det är till och med oundvikligt att göra konstnärliga val, även inom en strikt tradition. Vi är, för att låna Simone de Beauvoirs ord, ”dömda till frihet”.

Valet startar redan när jag sitter på huk och tittar på vilken planta jag ska plocka med mig till målarbordet. Ska jag välja ett exemplar som är så perfekt som möjligt, och kanske till och med försköna det ytterligare för att illustrera en idealversion av växten – eller ska jag ta ett som råkat ut för ett och annat under sin livsbana? Insektsnagg i bladkanterna, kanske någon blomma som börjat vissna? I den här uppgiften valde jag det senare, i någon slags ambition av ärlighet. Så ser ju naturen ofta ut – vacker i sin kantstötthet.

Det innebär också att jag överlämnar en del ansvar åt betraktaren. Jag litar på att den som ser illustrationerna fyller i skavankerna och för sitt inre öga kan föreställa sig hur perfekta versioner av växterna hade sett ut. Betraktaren och målaren skapar på så sätt bilderna tillsammans. Det är en tanke som tilltalar mig.

Publicerad den Lämna en kommentar

The Art of Watercolour Magazine

I nummer 54/2024 av tidskriften “The Art of Watercolour” kan du läsa ett reportage om mitt konstnärskap.

Jag berättar om Nobeluppdraget, om vikten av att begå många misstag i akvarellmåleriet och om värdet av att förhålla sig fritt till regler inom konsten.

Tidskriften finns att beställa här. (Numret där jag är intervjuad är #54 2024)

Publicerad den Lämna en kommentar

“Jag kan ingenting om konst, men…”

Jag kan ingenting om konst, men jag gillar verkligen det du gör”. Så säger många som köper mina målningar. Ofta med en ursäktande ton. Men det behöver man aldrig ha inför mig.

Jag fattar. Ibland får man känslan att man skulle behöva vara professor i konstvetenskap för att ens förstå vad ett verk handlar om. Konst kan ofta utesluta.

Därför blir jag så glad av de där orden, för det betyder att jag nått fram till någon som inte känner sig hemma i konstvärlden, men som inte har mindre behov av konst för det.

Det här är min bestämda uppfattning: konst är inte till för några utvalda få, det är en angelägenhet för oss alla.

Vi behöver alla färg och form omkring oss. Vi behöver få se vår värld skildrad. Vi behöver ha bilder omkring oss som väcker associationer, minnen och känslor. Det är därför människan i alla tider har skapat.

Det finns inga inträdeskrav för att uppskatta konst. Man behöver inte kunna några särskilda begrepp eller springa på utställningar för att kvala in.

Om du upplever någonting inför ett konstverk, så räcker det. Ingen förklaring krävs.

Publicerad den Lämna en kommentar

Vad gör egentligen en akvarellkonstnär?

Med jämna mellanrum upptäcker jag hur insnöad jag är. “Vad jobbar du med”, frågar folk. Jag tar alltid lite sats innan jag svarar, för jag vet att ord som konst och konstnär brukar väcka viss olust. Så jag försöker svara avväpnande och inkluderande. “Jag är akvarellkonstnär – jag målar tavlor”, säger jag.

Så dumt.

För jag förstår nu att det jag trott är allmängods i själva verket är internjargong. Vad då “akvarell”?

Det blir kanske sådär i alla brancher? Man blir så van vid sina ord att man glömmer att de inte är vardagsbegrepp för den som inte har ett specialintresse.

Så, för att tala normalsvenska: jag målar tavlor med vattenfärg, som folk kan köpa och ha hemma på väggen. Det är mitt yrke.

Materialet är viktigt för resultatet

Det handlar inte om den slags vattenfärg som vi alla nog provat på i skolan – du vet, de där stora, runda kakorna som mest blev en kladdig brun nyans på papper som smulade sig. Stora, halvdåligt tvättade penslar av svinborst. Hu, hur bildlektionerna kunde avskräcka bara genom materialvalet!

Akvarellfärg som konstnärer använder är tack och lov en skönare upplevelse. De är fullpackade med pigment och därför dyra som attan. Men färgerna blir därför starka och klara och vackra. Man målar inte på vanligt papper, utan på särskilda, tjocka ark av bomullsfibrer som är preparerade för att tåla mycket vatten.

Akvarellkonst kan se ut på många sätt

En akvarellmålning kan vara hur liten eller stor som helst och föreställa vad som helst. För länge sedan sågs akvarellmåleri som en slags skiss-konst, till skillnad från det riktiga måleriet som gjordes i oljefärg. Men de tiderna är förbi, tack och lov. Idag är akvarellkonst väl ansett och ställs ut i de fina salongerna. Konstnärer som Andrew Wyeth och Lars Lerin har spelat stor roll för att höja akvarellkonstens anseende.

“Mina största målningar är drygt 1×2 meter stora och de tar många veckor att färdigställa”

En akvarellmålning kan gå snabbt att göra, men de kan också ta mycket tid. Det beror på konstnären, motivet och tillvägagångssättet. Jag målar på många olika sätt – ibland litet och snabbt. Men allra helst målar jag stort. Mina största målningar är drygt 1×2 meter stora och de tar många veckor att färdigställa.

Konstnärsmyter och vardagsliv

Det finns många bilder av hur en konstnär jobbar: att arbetet bara är luststyrt, bygger på “inspiration” eller att det är allmänt rörigt. För mig ser livet inte ut så.

Jag har två barn och en sambo och lever ett gott och ganska vanligt liv. Vi bor på landet, i en liten stuga i skogen utanför Norrtälje. Min son går i ettan och min dotter ska snart börja förskola.

Just nu är jag föräldraledig på halvtid och klämmer in arbetet så gott det går mellan tupplurar och vagnpromenader. Men i vanliga fall har jag normala arbetstider: jag börjar på morgonen och slutar när det är dags att hämta på fritids.

Jag målar oavsett om jag känner mig inspirerad eller inte. Det är stor skillnad från att ha måleriet som en hobby. Jag arbetar oavsett. Ofta infinner sig en glädje över arbetet när jag hållit på någon timma. Ibland tar det emot, ibland går det lätt. Precis som i alla jobb.

Att vara konstnär är också att vara företagare. Att skapa konstverken är bara halva jobbet – sedan måste ju någon få se dem för att jag ska kunna sälja och därmed få möjlighet att måla fler tavlor. Marknadsföring och administrativt arbete tar en hel del tid.

För många konstnärer är utställningar den viktigaste försäljningskanalen, men jag jobbar inte på det sättet. När ett konstverk säljs på galleri går 40-50% av pengarna till galleriet. Det är nog bland annat därför som många konstnärer har svårt att få ihop sin ekonomi (i genomsnitt tjänar bildkonstnärer i Sverige mindre än 15 000 kronor i månaden, före skatt). Så jag säljer framförallt direkt till köpare istället för genom gallerier. Antingen via ateljébesök eller över nätet. Jag säljer i första hand inom Sverige, men även en del utomlands.

Att jag försörjer mig på att sälja utan mellanhänder gör att jag kan fokusera mer på besökaren än på min egen plånbok när jag gör utställningar. Jag slipper tänka på vad som är “säljbart” och kan istället försöka bjuda på en rik konstupplevelse för dem som kommer för att se utställningen. Det är mitt sätt att tacka alla som följer och köper av mig för att ni gör det möjligt för mig att fortsätta vara konstnär.

Fritt måleri och uppdrag

För det mesta målar jag på eget initiativ – jag väljer motiv som jag är intresserad av, och om det blir någonting bra av det så säljer jag målningarna. Men ibland tar jag också på mig beställningar.

Under tre års tid har jag i uppdrag att göra diplomkonstverken till Nobelprisen i kemi och fysik samt ekonomipriset. Där är jag fri att välja motiv, men formatet och tidsramarna är bestämda på förhand.

Jag gör en del bok- och tidningsomslag och illustrationer och jag målar även på uppdrag av privatpersoner. Då handlar det ofta om porträtt eller om att fånga och föreviga platser som betyder någonting alldeles särskilt för den som ska köpa eller få konstverket.

Jag ser det som ett hedersuppdrag att få utföra beställningsmåleri, oavsett om beställaren är Kungliga Vetenskapsakademien och Nobelstiftelsen, en författare eller en privatperson.

Vad kostar min konst?

Precis som all annan konst kan akvarellmålningar kosta alltifrån nästan ingenting till alldeles oerhörda summor. Mina målningar kostar i skrivande stund oftast någonstans mellan 4 000 – 55 000 kronor, beroende på storlek. Sedan jag blev konstnär på heltid för sju år sedan har jag kunnat höja priserna varje år, i takt med att efterfrågan har ökat.

“Det tycks vara två olika typer av människor som köper målningar av mig: de som är erfarna konstsamlare och de som berättar att de ‘egentligen inte kan någonting om konst'”

Jag får höra både att jag tar för lite och för mycket betalt. Konst är krångligt på det sättet – för en del har det inget värde alls och för vissa är konsten en viktig del av livet.

Ibland brukar människor ursäkta sig för mig för att de inte köper dyr konst, men det finns det ingen anledning att göra. Jag ber inte om ursäkt till MC-entusiaster för att jag inte är intresserad av att köpa motorcykel – vi är alla olika!

Det tycks vara två olika typer av människor som köper målningar av mig: de som är erfarna konstsamlare och de som berättar att de “egentligen inte kan någonting om konst”, men som säger att mina akvareller lockat dem till sitt första konstköp. Det är en fin komplimang!

Tryck gör konsten tillgänglig för fler

Eftersom jag vet att alla inte har möjlighet att köpa originalkonstverk av mig, gör jag också tryck av vissa av mina akvareller. Då tar jag hjälp av en fotograf som gör en närmast perfekt reproduktion av målningen och trycker upp den på bomullspapper. Vanligt papper blir gult med tiden, det är därför jag väljer bomullspapper även till trycken. Jag vill att de ska vara lika hållbara som originalmålningarna. Trycken gör jag bara i några få exemplar, som jag numrerar och signerar. Det är ett sätt att se till att värdet för köparen inte urholkas.

Fråga gärna!

Har du några frågor om min konst? Ställ dem här i kommentarerna eller maila mig på info@elisabethbistrom.se.


MER PÅ TEMAT

Publicerad den 11 kommentarer

Ett snällsträngt råd till aspirerande konstnärer: ha en riktig hemsida

Jag lade upp en grej på Instagram igår, några bilder av en målning jag håller på med. Strax efter att de hade publicerats fick jag ett varningsmeddelande: mina bilder bröt eventuellt mot plattformens regler fick jag veta och Instagram skulle därför se till att inlägget inte skulle visas för så många.

Idag såg jag den ena förbryllade konstnären efter den andra visa upp bilder som mötts av samma meddelande, eller som plötsligt plockats bort helt och hållet. En glitch i systemet förmodar jag – såtillvida inte landskapsakvareller plötsligt anses stötande.

“Du äger inte plattformen och det händer inte sällan att olika systemfel ställer till det för användarna”

Det är inte särskilt ovanligt att Instagram beter sig så här. Varje gång det händer sänder jag en tacksam tanke två år bakåt i tiden. Det var då jag gjorde en ordentlig renovering av min hemsida och startade mitt nyhetsbrev, just för att jag hade insett hur bräckligt det är att förlita sig på sociala medier som kontaktyta. Du äger inte plattformen och det händer inte sällan att olika systemfel ställer till det för användarna.

En konstnärsbekant till mig blev plötsligt av med hela sitt Instagramkonto. Hackat. Alla bilder och alla kontakter plötsligt borta. Häromdagen lyssnade jag på en intervju med en australiensisk konstnär, vars Facebooksida hade gått samma öde till mötes. 200 000 följare – upp i rök. Det händer små som stora konton.

Bygg inte på hyrd mark

Jag vill inte skrämmas, men jag vill ytterst vänligt (och litegrann strängt) uppmana dig som är en aspirerande konstnär att ha en riktig hemsida. Inte bara använda de för tillfället enklaste och populäraste apparna för att visa upp ditt arbete. Dels för att de inte är alldeles pålitliga. Dels för att de faktiskt inte kommer finnas kvar i det långa loppet. Eller kanske ens i det korta loppet!

Om någon för bara ett par år sedan hade sagt att Twitter skulle köpas upp och köras i botten av Elon Musk hade det låtit osannolikt. Men saker förändras och även dagens nätjättar har ett bäst före-datum. Har du inte en egen plats på nätet riskerar du att allt ditt bildmaterial och alla som följer ditt arbete försvinner när nästa stora skifte i sociala medie-landskapet sker.

“Även dagens nätjättar har ett bäst-före-datum”

Alltså: gör dig en hemsida. Börja enkelt, om det känns svårt och stort. När jag skapade elisabethbistrom.se år 2012 behövde jag lära mig att koda HTML för att få den någorlunda funktionell. Gissa om det kostade många timmar och mycket tandagnisslan? Gissa också om det var värt mödan.

Numera finns det hemsideplattformar med designmallar, som gör att du kan ha en snygg, fungerande hemsida uppe på några timmar. Investera den tiden – du kommer vara glad att du gjorde det den dagen en Elon eller en Donald eller någon annan glad dollarmiljardär köper upp Instagram och gör om det till ett ställe du inte längre har lust att spendera din dyrbara tid på.

Några tips på vägen:

– Håll designen enkel. Du kan utveckla hemsidan med festliga funktioner senare. Få upp några bilder av din konst och av dig själv, en presentationstext och ett sätt att kontakta dig, så har du en bra start.

– Håll nere bildstorleken. Stora bilder (över sisådär 200 kB) kan göra hemsidan trögladdad och onödigt stor. Du kan justera bildstorleken i telefonens bildredigeringsfunktion.

– Het hela ditt namn. Jag noterar särskilt att många kvinnor bara kallar sig vid förnamn eller använder ett gulligt klingande smeknamn i konstsammanhang. Kanske för att inte väcka anstöt eller för att inte verka ta sig själva på för stort allvar? Jag fattar allt sådant där. Men om du vill att din konst ska tas emot med respekt gör du klokt i att låta hemsidenamnet signalera det. Ett enkelt förnamnefternamn.se fungerar bra. Det behöver inte vara snitsigare än så.

Jag noterar särskilt att många kvinnor bara kallar sig vid förnamn eller använder ett gulligt klingande smeknamn i konstsammanhang.”

– Tänk på vilken riktning du guidar besökaren att ta. Det är vanligt att hemsidor leder besökare vidare till ägarens sociala mediekonton. Det blir lite som att bjuda hem någon och genast visa gästerna på dörren. Låt istället dina sociala medie-konton leda gästerna till din hemsida. Då jobbar de plattformarna för dig, istället för tvärtom.

– Bara kör! Det är bättre att starta mycket enkelt och sedan bygga vidare, än att göra upp stora planer som inte blir av. En hemsida är lite som en trädgård. Den blir aldrig färdig, utan utvecklas i takt med att kunskaper och idéer växer fram. Det är bara att greppa spaden och börja gräva.

Frågor på det? Ställ dem i kommentarerna så ska jag svara efter bästa förmåga.

MER PÅ SAMMA TEMA:

Välkommen att bli prenumerant

I mitt akvarellbrev, som kommer till din e-post 1-2 gånger per månad, får du läsa mer om min konstnärsvardag och se all ny konst först av alla. Du får också 15% på alla konsttryck i min butik, och tillgång till konstverk som endast prenumeranter kan köpa. Välkommen till akvarellbrevet!