Publicerad den 19 kommentarer

Akvarellskola del ett: Den som har flest prylar när han dör vinner

När jag läste till bildlärare hade jag en lärare som hade en t-shirt med texten “Den som har flest prylar när han dör vinner”. När man går in i en butik för konstnärsmaterial kan man bli lockad att göra det till sitt livsmotto. Det är härligt att botanisera bland färger, papper, penslar och tillbehör. Men det kan också göra det svårt för den som vill börja måla akvarell. Behöver jag spexiga penslar med skaft som går att fylla med vatten? Vad är skillnaden mellan penslar med mårdhår, ekorrhår eller hår av syntetmaterial? Vilket av alla tjogtals olika typer av akvarellpapper ska jag välja?

Mitt svar är: Håll det enkelt.

Det här är vad jag tycker att en akvarellmålare behöver, generellt (har du planer på att måla i jätteformat eller experimentera med att använda morotsblast istället för penslar, så kör hårt! Modifiera för all del inköpslistan på det sätt som passar det du vill göra!).

Penslar

Akvarell är bara ett tjusigt namn för vattenfärg. För att kunna måla med vattenfärg behöver du penslar som dels kan hålla vatten och pigment och som när du drar den över papperet släpper ifrån sig detta på ungefär det sätt du hoppas på. Av det första skälet går styva penslar av borstkaraktär generellt bort. Akvarellpenseln bör vara gjord av mjukt hår. Detta hår kan komma från olika håll: en mårds svanstipp eller från en fabrik där syntetiska penslar av plast tillverkas, till exempel. I min grunduppsättning har jag tre penslar. En cirka två centimeter bred, platt pensel av antingen mårdhår eller syntetmaterial, en mjuk, rund pensel av ekorrhår med cirka en centimeters diameter och en smal rackare att måla små detaljer med.

Papper

Du behöver papper som klarar att bemålas med vatten utan att skrynklas eller gå sönder. Därför är akvarellpapper ganska tjockt. Tjockleken anges i vikt per kvadratmeter. Papperet kan ha olika grov yta – papper med slätare yta kallas ha fin gräng, medan ett papper med grov yta har grov gräng. Det finns också varmpressat papper som är helt slätt. Då brukar grängen kallas satin.

Om du målar med mycket vatten behöver du ett tjockt papper – kanske 300 eller 600 grams. Målar du med mer sparsam vattenmängd kan papperet vara tunnare. Grängen är en smaksak.

Leta efter papper som är gjort av bomull, inte celluluosa. Bomullspapper tål mer vatten och är lättare att måla på.

Du kan köpa papper i lösa ark eller i block som är klistrade på alla fyra sidor. Om du köper lösa ark kan du klistra upp papperet på en skiva innan du börjar måla, annars blir det lätt ojämnt när du börjar blöta det med vatten och färg. På akvarellblock kan du måla direkt, även om resultatet blir något bättre om du tar lös papperet och spänner upp det på en skiva. 

Färg

Det finns akvarellfärg av olika kvalitet och i olika prisklasser. Det finns färg i torkad form att köpa i små, små koppar och i våt form att köpa på tub. Kvaliteten delas grovt in i studiekvalitet och konstnärskvalitet. Konstnärsfärgerna innehåller mer och renare pigment, medan studiefärgerna innehåller mer utfyllnadsmedel. Vill du prova på om akvarellmåleri är något för dig, rekommenderar jag att du köper en låda med studiefärger, med förslagsvis de här kulörerna:

Svart – Neutral tint, lamp black eller Paynes grey (en mycket mörk blågrå färg)

Brun – Rå umbra och bränd sienna

Blå – Ultramarin och antwerp

Gul – Gamboge och/eller rå sienna

Röd – Engelskt röd, permanent carmine

Grön – Permanent sap green, Green gold

Jag använder både torkade färger och färger på tub. Fördelen med koppar med torkad färg är att de är smidiga att bära med sig när man ska ut på målartur, medan man med tubfärgerna är att det blir enklare qtt måla stort samt att man kan få fram färgernas olika egenskaper lite tydligare. Jag återkommer till detta med färgegenskaper i nästa inlägg!

Diverse tillbehör

– Du behöver en palett av något slag. Det finns plast- eller porslinspaletter med urgröpta skålar att köpa på konstnärsbutiker. En vit porslinstallrik funkar lika bra, om du hellre vill använda något du redan har hemma.

– Du kan behöva en skiva att klistra upp ditt papper på, till exempel i plywood eller något annat material som inte deformeras av vatten.

– Klisterremsor av papper att använda när du spänner upp papper på skiva. Eller, ärligt talat, du kan även använda maskeringstejp. Risken finns att den släpper medan du målar, men i de flesta fall duger den. Maskeringstejpen kan du också, som namnet antyder, använda för att maskera partier i din målning. Klisterremsorna fungerar däremot inte till det ändamålet – de sitter fast mycket hårt i papperet när de har torkat.

– En burk, skål eller annat kärl att ha vatten i. Hellre stort än litet, så du slipper byta vatten ideligen medan du målar. Jag kör med rostfri bunke av det slag som även funkar bra att blanda till en bulldeg i, eller en urdiskad syltburk.

– Hushålls- eller toapapper att suga upp färg med om det inträffar något oväntat på papperet. Vilket det ofta gör.

– En blyertspenna att skissa med. En vanlig hederlig skolpenna funkar bra. Om du ska köpa en flottare variant, välj en hård penna, så att skissen inte smetar ut sig när du målar över den.


Med den här utrustningen är du redo att kasta dig ut i akvarellmåleriets underbara, frustrerande och kreativt njutbara tillvaro. Vill du få tips om sådant som bildkomposition, färgegenskaper och teknik, är du välkommen att fortsätta följa min akvarellskola. På återseende!

DELA, PINNA ELLER SPARA

19 reaktioner på “Akvarellskola del ett: Den som har flest prylar när han dör vinner

  1. Åh, vilket bra iniativ! Min dotter älskar att måla och jag ska se till att hon följer din skola.

    1. Så roligt att höra!

  2. Nu har jag äntligen tagit mig tid att hitta och börja läsa på din akvarellkurs ordentligt. Lovar gott.

  3. Så spännande, jag testar 😀

  4. Hej Elisabeth. Jag har hittat hit på dina sidor av en ren slump igår. Oj så glad och tacksam jag är för detta! Vilken fantastisk värld om akvarell du har skapat! Tack att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter på ett så generöst och nyanserat sätt! Med varma hälsningar Angelika L

    1. Så fantastiskt roligt att höra! Tack ska du ha!

  5. Hej! Om jag använder maskeringstejp är det som du säger lätt att den vill släppa MEN hur får jag bort klisterremsorna när målningen är klar?? De sitter som berget och drar jag så följer ju lite papper med eller?? Finns det något trix som jag inte kan…

    1. Ja, det är lite knepigt! Jag brukar antingen skära loss målningen innanför klisterremsorna, eller låta dem sitta kvar på papperet och så sätter jag en passepartout över dem, så att de döljs vid inramningen. Det kan också gå bra att försiktigt fukta dem från ovansidan, så att limmet löses upp igen.

  6. En annan fundering. Har inte hittat något papper som jag känner mig bekväm med. Provar mig fram. Varför blir det “ludd” på en del papper när man målar. Använder ju samma teknik till alla papper. Har inte hittat någon bra sida att läsa om papper. En del är kallpressade, en del består av bomull, bomull och cellulosa. Grov gräng luddar det lättare?

    1. Satsa på ett papper av bomull. Grängen spelar inte roll för kvaliteten, den är bara en smaksak. Vanligast är att måla på fin eller grov gräng – de papperna är kallpressade. Varmpressat papper har s.k satin gräng, det är helt slätt. Jag gillar att måla på sådant också ibland. Det passar t.ex. bra om man ska göra målningar med små, noggranna detaljer. Några bra pappersmärken är Arches, Langton Prestige, Saunders Waterford och Winsor & Newton.

  7. Jippi, nu ska jag suga i mig allt fint du har i denna skola! Följer dig på Insta och har precis gått med i din Facebookgrupp 🙂
    Tack att du delar med dig av ditt kunnande

  8. Hej Elisabeth,
    Tack för ditt trevliga palettförslag! Många av pigmenten i min akvarellåda är sprungna ur det och jag tänkte nu testa paletten du föreslår, i sin helhet. Jag undrar därför om jag går miste om någon spännande kulörblandning ifall jag väljer Transparent Yellow (PY150) istället för Gamboge?

    1. Hej Rickard! Jag har inte provat Transparent Yellow, tyvärr, men den ser ut att ha samma kvaliteter som New Gamboge: transparent och pigmentstark. Jag skulle tro att den fungerar utmärkt!

      1. Jättetack för ditt svar! Då testar jag den. En annan fundering, jag har blandat fram några fina klara, varma och kalla gröna kulörer med hjälp av Gold green och de olika blå. Hur drar jag nytta av permanent sap green? När hade du använt den?

        1. Den använder jag oftast blandad med andra färger – någon gul, blå eller svart. Jag tycker att den är användbar, men inte oumbärlig. Den är fint transparent och neutralt grön, så man kan få den att dra åt vilket håll man vill. Men den går att ersätta med t.ex. green gold + antwerp + en gnutta svart.

          1. Tack för ditt svar och din tid Elisabeth. Det låter som att den kan öppna upp spännande möjligheter. Ska definitivt lägga den på inköpslistan.

            Vad gäller New Gamboge, syftar du på den nygamla PY 153 eller den nya med PR209 och PY150 (Winsor & Newton)?

Lämna ett svar till Anzhelika Lundberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.