14 I kategorin Akvarellmåleri/ Elisabeths akvarellskola/ Måleri

Akvarellskola del ett: Den som har flest prylar när han dör vinner

När jag läste till bildlärare hade jag en lärare som hade en t-shirt med texten ”Den som har flest prylar när han dör vinner”. När man går in i en butik för konstnärsmaterial kan man bli lockad att göra det till sitt livsmotto. Det är härligt att botanisera bland färger, papper, penslar och tillbehör. Men det kan också göra det svårt för den som vill börja måla akvarell. Behöver jag spexiga penslar med skaft som går att fylla med vatten? Vad är skillnaden mellan penslar med mårdhår, ekorrhår eller hår av syntetmaterial? Vilket av alla tjogtals olika typer av akvarellpapper ska jag välja?

Mitt svar är: Håll det enkelt.

Det här är vad jag tycker att en akvarellmålare behöver, generellt (har du planer på att måla i jätteformat eller experimentera med att använda morotsblast istället för penslar, så kör hårt! Modifiera för all del inköpslistan på det sätt som passar det du vill göra!):

Penslar

Akvarell är bara ett tjusigt namn för vattenfärg. För att kunna måla med vattenfärg behöver du penslar som dels kan hålla vatten och pigment och som när du drar den över papperet släpper ifrån sig detta på ungefär det sätt du hoppas på. Av det första skälet går styva penslar av borstkaraktär generellt bort. Akvarellpenseln bör vara gjord av mjukt hår. Detta hår kan komma från olika håll: en mårds svanstipp eller från en fabrik där syntetiska penslar av plast tillverkas, till exempel. I min grunduppsättning har jag tre penslar. En cirka två centimeter bred, platt pensel av antingen mårdhår eller syntetmaterial, en mjuk, rund pensel av ekorrhår med cirka en centimeters diameter och en smal rackare att måla små detaljer med.

Papper

Du behöver papper som klarar att bemålas med vatten utan att skrynklas eller gå sönder. Därför är akvarellpapper ganska tjockt. Tjockleken anges i vikt per kvadratmeter. Papperet kan ha olika grov yta – papper med slät yta kallas ha fin gräng, medan ett papper med grov yta har grov gräng.

Om du målar med mycket vatten behöver du ett tjockt papper – kanske 300 eller 600 grams. Målar du med mer sparsam vattenmängd kan papperet vara tunnare. Grängen är en smaksak.

Du kan köpa papper i lösa ark eller i block som är klistrade på alla fyra sidor. Om du köper lösa ark kan du klistra upp papperet på en skiva innan du börjar måla, annars blir det lätt ojämnt när du börjar blöta det med vatten och färg. På akvarellblock kan du måla direkt, även om resultatet blir något bättre om du tar lös papperet och spänner upp det på en skiva.

Färg

Det finns akvarellfärg av olika kvalitet och i olika prisklasser. Det finns färg i torkad form att köpa i små, små koppar och i våt form att köpa på tub. Kvaliteten delas grovt in i studiekvalitet och konstnärskvalitet. Konstnärsfärgerna innehåller mer och renare pigment, medan studiefärgerna innehåller mer utfyllnadsmedel. Vill du prova på om akvarellmåleri är något för dig, rekommenderar jag att du köper en låda med studiefärger, med förslagsvis de här kulörerna:

Svart – Neutral tint, lamp black eller Paynes grey (en mycket mörk blågrå färg)

Brun – Rå umbra och bränd sienna

Blå – Ultramarin och antwerp

Gul – Gamboge och/eller rå sienna

Röd – Engelskt röd, permanent carmine

Grön – Permanent sap green, Green gold

Jag använder både torkade färger och färger på tub. Fördelen med koppar med torkad färg är att de är smidiga att bära med sig när man ska ut på målartur, medan man med tubfärgerna kan få fram färgernas olika egenskaper lite tydligare. Jag återkommer till detta med färgegenskaper i nästa inlägg!

Diverse tillbehör

– Du behöver en palett av något slag. Det finns plastpaletter med urgröpta skålar att köpa på konstnärsbutiker. Konservburkslock funkar också, om du hellre vill använda något du redan har hemma.

– Du kan behöva en skiva att klistra upp ditt papper på, till exempel i plywood eller något annat material som inte deformeras av vatten.

– Klisterremsor av papper att använda när du spänner upp papper på skiva. Eller, ärligt talat, du kan även använda maskeringstejp. Risken finns att den släpper medan du målar, men i de flesta fall duger den.

– En burk, skål eller annat kärl att ha vatten i. Hellre stort än litet, så du slipper byta vatten ideligen medan du målar. Jag kör med rostfri bunke av det slag som även funkar bra att blanda till en bulldeg i, eller en urdiskad syltburk.

– Hushålls- eller toapapper att suga upp färg med om det inträffar något oväntat på papperet. Vilket det ofta gör.

– En blyertspenna att skissa med. En vanlig hederlig skolpenna funkar bra. Om du ska köpa en flottare variant, välj en hård penna, så att skissen inte smetar ut sig när du målar över den.


Med den här utrustningen är du redo att kasta dig ut i akvarellmåleriets underbara, frustrerande och kreativt njutbara tillvaro. Vill du få tips om sådant som bildkomposition, färgegenskaper och teknik, är du välkommen att fortsätta följa min akvarellskola. På återseende!

Du kanske också gillar

14 Kommentarer

  • Svara
    Veronica
    5 juli, 2017 at 05:32

    Åh, vilket bra iniativ! Min dotter älskar att måla och jag ska se till att hon följer din skola.

    • Svara
      Elisabeth Biström
      8 juli, 2017 at 08:29

      Så roligt att höra!

  • Svara
    Yvonne Lindberg
    12 januari, 2019 at 17:13

    Nu har jag äntligen tagit mig tid att hitta och börja läsa på din akvarellkurs ordentligt. Lovar gott.

  • Svara
    Inga-Maj Lundström
    16 januari, 2020 at 13:39

    Så spännande, jag testar 😀

  • Svara
    Anzhelika Lundberg
    5 januari, 2021 at 10:48

    Hej Elisabeth. Jag har hittat hit på dina sidor av en ren slump igår. Oj så glad och tacksam jag är för detta! Vilken fantastisk värld om akvarell du har skapat! Tack att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter på ett så generöst och nyanserat sätt! Med varma hälsningar Angelika L

  • Svara
    Elisabet Sundquist
    20 februari, 2021 at 10:34

    Hej! Om jag använder maskeringstejp är det som du säger lätt att den vill släppa MEN hur får jag bort klisterremsorna när målningen är klar?? De sitter som berget och drar jag så följer ju lite papper med eller?? Finns det något trix som jag inte kan…

    • Svara
      Elisabeth Biström
      20 februari, 2021 at 11:32

      Ja, det är lite knepigt! Jag brukar antingen skära loss målningen innanför klisterremsorna, eller låta dem sitta kvar på papperet och så sätter jag en passepartout över dem, så att de döljs vid inramningen. Det kan också gå bra att försiktigt fukta dem från ovansidan, så att limmet löses upp igen.

  • Svara
    Elisabet Sundquist
    20 februari, 2021 at 12:01

    En annan fundering. Har inte hittat något papper som jag känner mig bekväm med. Provar mig fram. Varför blir det ”ludd” på en del papper när man målar. Använder ju samma teknik till alla papper. Har inte hittat någon bra sida att läsa om papper. En del är kallpressade, en del består av bomull, bomull och cellulosa. Grov gräng luddar det lättare?

    • Svara
      Elisabeth Biström
      21 februari, 2021 at 23:53

      Satsa på ett papper av bomull. Grängen spelar inte roll för kvaliteten, den är bara en smaksak. Vanligast är att måla på fin eller grov gräng – de papperna är kallpressade. Varmpressat papper har s.k satin gräng, det är helt slätt. Jag gillar att måla på sådant också ibland. Det passar t.ex. bra om man ska göra målningar med små, noggranna detaljer. Några bra pappersmärken är Arches, Langton Prestige, Saunders Waterford och Winsor & Newton.

  • Svara
    Katarina Kiprowska
    7 augusti, 2021 at 08:18

    Jippi, nu ska jag suga i mig allt fint du har i denna skola! Följer dig på Insta och har precis gått med i din Facebookgrupp 🙂
    Tack att du delar med dig av ditt kunnande

  • Lämna ett svar

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.