Publicerad den 12 kommentarer

Akvarellskolan del åtta: finn fem fel

Ibland går det inte som man har tänkt sig. Vissa gånger är det uppenbart vad felet är, men andra gånger är det svårare att sätta fingret på vad som gått snett. Man ser bara att bilden inte är riktigt som den borde. I det här avsnittet av akvarellskolan ger jag några förslag på hur du kan felsöka din akvarell. Håll tillgodo!

Ställ diagnos

Spegelvänd

Har du hamnat i det där läget att din pågående målning känns fel, men du förstår inte riktigt vad problemet är? Den första lösning jag brukar ta till, är att ställa mig med bilden framför en spegel. Det är som om min blick nollställs och ser bilden som den verkligen är, när den är spegelvänd. Och då kan en konstig komposition, skev horisont eller märkliga proportioner ofta bli alldeles uppenbara. Prova!

Fota av

En annan metod är att knäppa ett kort av målningen, gärna med mobilen, och sedan titta på den i det mycket mindre formatet som skärmen ger. Du ser helheten enklare på så sätt. Det här är särskilt användbart om du målar i stort format; då kan det vara lätt att gå vilse i detaljer.

Passepartoutknepet

Skär ut en passepartout i kartong och dela den i två. Vips har du fått ett praktiskt verktyg för att testa dina akvareller i olika utsnitt. Lägg passepartoutbitarna på bilden och prova att beskära bilden på olika sätt för att förändra kompositionen.

Elisabeth Biströms akvarellskola, om hur man kan testa sin komposition med hjälp av en delad passepartout

Hitta fokus

Nästa felsökningsförslag är att se över om du har ett tydligt fokus i målningen. Det behövs inte i alla motiv, men ofta funkar en bild bra om det finns ett tydligt fokus, dit ögat dras. Du kan fundera på vad det var som fick dig att välja just det här motivet – det är antagligen det som borde vara fokus i bilden och allt annat – bakgrund, omgivning, förgrund bör sannolikt ha en underordnad betydelse.

Kolla valörerna

En vanlig nybörjarmiss är att måla med färger som är jämna ifråga om valör. De saknar riktigt ljusa och riktigt mörka delar och rör sig istället lite försiktigt i mittemellanzonen. Istället för att försöka få liv i bilden genom att ösa på mer kulör, kanske du behöver jobba med ljus och svärta. Ett knep att använda är att tänka dig din bild som svartvit – skulle du då se motivet, eller bleve den liksom jämngrå? Om du vill kan du rentav fota av din bild och omvandla den till en svartvit bild, det går med många mobilkameror. Då får du hjälp att se om du skulle behöva jobba mer med valörerna. En lärare sa till mig en gång att en bra bild innehåller alla valörer från kritvitt till kolsvart. Det är att hårdra det hela, men nog är valörerna viktiga för att få stuns i en målning alltid.

Skärp upp detaljerna

Akvareller kan vara skissartade och flytande, med färgfält som runnit in i varandra och fungera alldeles utmärkt. En akvarell behöver inte vara fotoliknande för att vara bra. Men det finns några detaljer som ofta behöver lite mer omsorgsfull behandling för att inte sticka ut som störningsmoment. Tre sådana exempel är byggnadsverk, människor och raka horisonter. Stämmer inte de detaljerna så drar de genast ögat till sig och vi ser att något misstämmer i bilden. Det finns undantag – men nu unnar jag mig att tala i generella termer. Så, generellt bör du vara noggrann med att linjer och vinklar i byggnadsverk stämmer. Är taket rakt? Går linjerna åt rätt håll, så att perspektivet stämmer? Är proportionerna på dina människogestalter korrekta? Nu ser människor sannerligen olika ut, tack och lov, men ta en titt på huvudstorlek i förhållande till kroppsstorlek, armarnas längd i förhållande till resten av kroppen och så vidare för att få ett hum. Vanliga misstag är att huvudet är för stort i förhållande till kroppen, pannan och huvudet för litet i förhållande till ansiktet och armarna för korta jämfört med resten av gestalten. Den tredje detaljen som kan göra att en målning känns fel, är om du har en vattenhorisont som borde vara rak, men som har blivit skev eller krokig. Mät, om du är osäker.

Sov på saken

Sista tipset: låt bilden vara ett tag. Det kanske inte är den det är fel på, utan dej. Ditt humör, rättare sagt. Eller din energinivå. Någon tanke som snurrar i huvudet? Svårt att koncentrera dig? Det blir sällan bra att nöta på, utan du kanske behöver ta en promenad och rensa huvudet. Återvänd till målningen med pigga ögon imorgon.

… och sen då?

I nästa avsnitt ger jag ett gäng förslag på hur du kan rädda akvarellen, efter att du satt fingret på vad som gått snett. Tills dess får du gärna dela med dig i kommentarsfältet av hur du gör för att felsöka dina bilder.

Tidigare delar i akvarellskolan kan du läsa här:

Del ett: Den som har flest prylar när han dör vinner

Del två: Pigmentens magiska egenskaper

Del tre: I vått och torrt

Del fyra: Skissen som stöd och hjärnträning

Del fem: Knep och knåp kring komposition

Del sex: Nio tips om du kört fast 

Del sju: Att berätta en bild

DELA, PINNA ELLER SPARA

12 reaktioner på “Akvarellskolan del åtta: finn fem fel

  1. Tacksåmycket för värdefull information.

    Jag fotar min målning då och då och ser tydligare ”felen”.
    Likaså ställer jag den på olika ställen och tittar på den från olika håll.
    Ja ens sinnestämning påverkar innehållet, färgsättningen och kompositionen för mig.
    Jag vill gärna att den skall få en mening i bilden.
    Det finns konstnärer som förstorar el förminskar vissa detaljer för att förstärka ett syfte,ex stor hängande arm för att uttrycka hur tungt individen upplever något.O.s.v.eller hur?

  2. Hamnade här efter tips av Alicia Sivert som länkade hit från sin blogg. Så fantastisk akvarellskola! Jag vill sätta igång bums! Jag kommer säkert räddhågset hitta på bortförklaringar som vanligt, men då vet jag vart jag ska gå och läsa igen.
    Stort tack!

    1. Tack själv, så roligt att du gillar den!

      Jag funderar mycket på måleri och kreativitet och vad det finns för drivkrafter och hinder i kreativa processer. Försöker bena ut och förstå, både för egen del och för att kunna hålla meningsfulla kurser. Därför blir jag så intresserad när du skriver om att “räddhågset hitta på bortförklaringar”, får jag fråga dig om det? Vad är det som tar emot, som hindrar dig från att måla? Vad är det som ger impulsen att hitta en bortförklaring?

  3. Jag,Ann-Christine, vill gärna lägga på mer “färg” för att få fram det rätta perspektivet,kan kanske förlora harmoni ? Ser inte ut som färgerna flyter och kanske därför blir stumt.Du ser motiven jag gjort och du kanske har bra åsikt om dem.Vi har ju olika stil…sätt att få fram ett innehåll.

  4. Jättekul och intressant att ta del av dina lektioner. När kommmer del 9?

    1. Tack, roligt att du tycker det! Jag har del nio och en hel massa andra blogginlägg nästan färdigskrivna i ett dokument som bara blir längre och längre. Det är så himla enkelt för mig att skriva typ 90 procent av en text, och så himla svårt att ta itu med de där sista 10 procenten. Märkligt! Men efter nästa vecka har jag lite luft i schemat, det vore nog en bra tidpunkt att komma till skott.

    2. Tack, vad kul att höra! Jag har del 9 och en massa andra texter nästan färdiga. Det är så enkelt att skriva typ 90 procent av en text och så himla svårt att skriva de sista 10 procenten. Knäppt. Men efter nästa vecka har jag lite luft i schemat, så då vore en bra tidpunkt…

  5. Hej, utmärkta råd och tips och mycket välformulerat – tack!

    Örjan

    1. Vad fint att höra! Tack själv!

  6. Hej, jag är mycket inspirerad av dina texter och bilder. Nu undrar jag om du har något tips om horisonter och perspektiv, när man tex ska måla ett hus. Jag har några enkla böcker om detta men skulle behöva mer tips.
    mvh Dorothea

    1. Hej! Det var roligt att höra! Njae, jag har ingenting skrivit om just det – kanske kan jag göra det framöver! Jag testade att söka på “tvåpunktsperspektiv” och “two point perspective” på youtube och hittade en hel del bra klipp. Det kanske kan vara en start?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.