Publicerad den Lämna en kommentar

Vad gör egentligen en akvarellkonstnär?

Med jämna mellanrum upptäcker jag hur insnöad jag är. “Vad jobbar du med”, frågar folk. Jag tar alltid lite sats innan jag svarar, för jag vet att ord som konst och konstnär brukar väcka viss olust. Så jag försöker svara avväpnande och inkluderande. “Jag är akvarellkonstnär – jag målar tavlor”, säger jag.

Så dumt.

För jag förstår nu att det jag trott är allmängods i själva verket är internjargong. Vad då “akvarell”?

Det blir kanske sådär i alla brancher? Man blir så van vid sina ord att man glömmer att de inte är vardagsbegrepp för den som inte har ett specialintresse.

Så, för att tala normalsvenska: jag målar tavlor med vattenfärg, som folk kan köpa och ha hemma på väggen. Det är mitt yrke.

Materialet är viktigt för resultatet

Det handlar inte om den slags vattenfärg som vi alla nog provat på i skolan – du vet, de där stora, runda kakorna som mest blev en kladdig brun nyans på papper som smulade sig. Stora, halvdåligt tvättade penslar av svinborst. Hu, hur bildlektionerna kunde avskräcka bara genom materialvalet!

Akvarellfärg som konstnärer använder är tack och lov en skönare upplevelse. De är fullpackade med pigment och därför dyra som attan. Men färgerna blir därför starka och klara och vackra. Man målar inte på vanligt papper, utan på särskilda, tjocka ark av bomullsfibrer som är preparerade för att tåla mycket vatten.

Akvarellkonst kan se ut på många sätt

En akvarellmålning kan vara hur liten eller stor som helst och föreställa vad som helst. För länge sedan sågs akvarellmåleri som en slags skiss-konst, till skillnad från det riktiga måleriet som gjordes i oljefärg. Men de tiderna är förbi, tack och lov. Idag är akvarellkonst väl ansett och ställs ut i de fina salongerna. Konstnärer som Andrew Wyeth och Lars Lerin har spelat stor roll för att höja akvarellkonstens anseende.

“Mina största målningar är drygt 1×2 meter stora och de tar många veckor att färdigställa”

En akvarellmålning kan gå snabbt att göra, men de kan också ta mycket tid. Det beror på konstnären, motivet och tillvägagångssättet. Jag målar på många olika sätt – ibland litet och snabbt. Men allra helst målar jag stort. Mina största målningar är drygt 1×2 meter stora och de tar många veckor att färdigställa.

Konstnärsmyter och vardagsliv

Det finns många bilder av hur en konstnär jobbar: att arbetet bara är luststyrt, bygger på “inspiration” eller att det är allmänt rörigt. För mig ser livet inte ut så.

Jag har två barn och en sambo och lever ett gott och ganska vanligt liv. Vi bor på landet, i en liten stuga i skogen utanför Norrtälje. Min son går i ettan och min dotter ska snart börja förskola.

Just nu är jag föräldraledig på halvtid och klämmer in arbetet så gott det går mellan tupplurar och vagnpromenader. Men i vanliga fall har jag normala arbetstider: jag börjar på morgonen och slutar när det är dags att hämta på fritids.

Jag målar oavsett om jag känner mig inspirerad eller inte. Det är stor skillnad från att ha måleriet som en hobby. Jag arbetar oavsett. Ofta infinner sig en glädje över arbetet när jag hållit på någon timma. Ibland tar det emot, ibland går det lätt. Precis som i alla jobb.

Att vara konstnär är också att vara företagare. Att skapa konstverken är bara halva jobbet – sedan måste ju någon få se dem för att jag ska kunna sälja och därmed få möjlighet att måla fler tavlor. Marknadsföring och administrativt arbete tar en hel del tid.

För många konstnärer är utställningar den viktigaste försäljningskanalen, men jag jobbar inte på det sättet. När ett konstverk säljs på galleri går 40-50% av pengarna till galleriet. Det är nog bland annat därför som många konstnärer har svårt att få ihop sin ekonomi (i genomsnitt tjänar bildkonstnärer i Sverige mindre än 15 000 kronor i månaden, före skatt). Så jag säljer framförallt direkt till köpare istället för genom gallerier. Antingen via ateljébesök eller över nätet. Jag säljer i första hand inom Sverige, men även en del utomlands.

Att jag försörjer mig på att sälja utan mellanhänder gör att jag kan fokusera mer på besökaren än på min egen plånbok när jag gör utställningar. Jag slipper tänka på vad som är “säljbart” och kan istället försöka bjuda på en rik konstupplevelse för dem som kommer för att se utställningen. Det är mitt sätt att tacka alla som följer och köper av mig för att ni gör det möjligt för mig att fortsätta vara konstnär.

Fritt måleri och uppdrag

För det mesta målar jag på eget initiativ – jag väljer motiv som jag är intresserad av, och om det blir någonting bra av det så säljer jag målningarna. Men ibland tar jag också på mig beställningar.

Under tre års tid har jag i uppdrag att göra diplomkonstverken till Nobelprisen i kemi och fysik samt ekonomipriset. Där är jag fri att välja motiv, men formatet och tidsramarna är bestämda på förhand.

Jag gör en del bok- och tidningsomslag och illustrationer och jag målar även på uppdrag av privatpersoner. Då handlar det ofta om porträtt eller om att fånga och föreviga platser som betyder någonting alldeles särskilt för den som ska köpa eller få konstverket.

Jag ser det som ett hedersuppdrag att få utföra beställningsmåleri, oavsett om beställaren är Kungliga Vetenskapsakademien och Nobelstiftelsen, en författare eller en privatperson.

Vad kostar min konst?

Precis som all annan konst kan akvarellmålningar kosta alltifrån nästan ingenting till alldeles oerhörda summor. Mina målningar kostar i skrivande stund oftast någonstans mellan 4 000 – 55 000 kronor, beroende på storlek. Sedan jag blev konstnär på heltid för sju år sedan har jag kunnat höja priserna varje år, i takt med att efterfrågan har ökat.

“Det tycks vara två olika typer av människor som köper målningar av mig: de som är erfarna konstsamlare och de som berättar att de ‘egentligen inte kan någonting om konst'”

Jag får höra både att jag tar för lite och för mycket betalt. Konst är krångligt på det sättet – för en del har det inget värde alls och för vissa är konsten en viktig del av livet.

Ibland brukar människor ursäkta sig för mig för att de inte köper dyr konst, men det finns det ingen anledning att göra. Jag ber inte om ursäkt till MC-entusiaster för att jag inte är intresserad av att köpa motorcykel – vi är alla olika!

Det tycks vara två olika typer av människor som köper målningar av mig: de som är erfarna konstsamlare och de som berättar att de “egentligen inte kan någonting om konst”, men som säger att mina akvareller lockat dem till sitt första konstköp. Det är en fin komplimang!

Tryck gör konsten tillgänglig för fler

Eftersom jag vet att alla inte har möjlighet att köpa originalkonstverk av mig, gör jag också tryck av vissa av mina akvareller. Då tar jag hjälp av en fotograf som gör en närmast perfekt reproduktion av målningen och trycker upp den på bomullspapper. Vanligt papper blir gult med tiden, det är därför jag väljer bomullspapper även till trycken. Jag vill att de ska vara lika hållbara som originalmålningarna. Trycken gör jag bara i några få exemplar, som jag numrerar och signerar. Det är ett sätt att se till att värdet för köparen inte urholkas.

Fråga gärna!

Har du några frågor om min konst? Ställ dem här i kommentarerna eller maila mig på info@elisabethbistrom.se.


MER PÅ TEMAT

Publicerad den 11 kommentarer

Ett snällsträngt råd till aspirerande konstnärer: ha en riktig hemsida

Jag lade upp en grej på Instagram igår, några bilder av en målning jag håller på med. Strax efter att de hade publicerats fick jag ett varningsmeddelande: mina bilder bröt eventuellt mot plattformens regler fick jag veta och Instagram skulle därför se till att inlägget inte skulle visas för så många.

Idag såg jag den ena förbryllade konstnären efter den andra visa upp bilder som mötts av samma meddelande, eller som plötsligt plockats bort helt och hållet. En glitch i systemet förmodar jag – såtillvida inte landskapsakvareller plötsligt anses stötande.

“Du äger inte plattformen och det händer inte sällan att olika systemfel ställer till det för användarna”

Det är inte särskilt ovanligt att Instagram beter sig så här. Varje gång det händer sänder jag en tacksam tanke två år bakåt i tiden. Det var då jag gjorde en ordentlig renovering av min hemsida och startade mitt nyhetsbrev, just för att jag hade insett hur bräckligt det är att förlita sig på sociala medier som kontaktyta. Du äger inte plattformen och det händer inte sällan att olika systemfel ställer till det för användarna.

En konstnärsbekant till mig blev plötsligt av med hela sitt Instagramkonto. Hackat. Alla bilder och alla kontakter plötsligt borta. Häromdagen lyssnade jag på en intervju med en australiensisk konstnär, vars Facebooksida hade gått samma öde till mötes. 200 000 följare – upp i rök. Det händer små som stora konton.

Bygg inte på hyrd mark

Jag vill inte skrämmas, men jag vill ytterst vänligt (och litegrann strängt) uppmana dig som är en aspirerande konstnär att ha en riktig hemsida. Inte bara använda de för tillfället enklaste och populäraste apparna för att visa upp ditt arbete. Dels för att de inte är alldeles pålitliga. Dels för att de faktiskt inte kommer finnas kvar i det långa loppet. Eller kanske ens i det korta loppet!

Om någon för bara ett par år sedan hade sagt att Twitter skulle köpas upp och köras i botten av Elon Musk hade det låtit osannolikt. Men saker förändras och även dagens nätjättar har ett bäst före-datum. Har du inte en egen plats på nätet riskerar du att allt ditt bildmaterial och alla som följer ditt arbete försvinner när nästa stora skifte i sociala medie-landskapet sker.

“Även dagens nätjättar har ett bäst-före-datum”

Alltså: gör dig en hemsida. Börja enkelt, om det känns svårt och stort. När jag skapade elisabethbistrom.se år 2012 behövde jag lära mig att koda HTML för att få den någorlunda funktionell. Gissa om det kostade många timmar och mycket tandagnisslan? Gissa också om det var värt mödan.

Numera finns det hemsideplattformar med designmallar, som gör att du kan ha en snygg, fungerande hemsida uppe på några timmar. Investera den tiden – du kommer vara glad att du gjorde det den dagen en Elon eller en Donald eller någon annan glad dollarmiljardär köper upp Instagram och gör om det till ett ställe du inte längre har lust att spendera din dyrbara tid på.

Några tips på vägen:

– Håll designen enkel. Du kan utveckla hemsidan med festliga funktioner senare. Få upp några bilder av din konst och av dig själv, en presentationstext och ett sätt att kontakta dig, så har du en bra start.

– Håll nere bildstorleken. Stora bilder (över sisådär 200 kB) kan göra hemsidan trögladdad och onödigt stor. Du kan justera bildstorleken i telefonens bildredigeringsfunktion.

– Het hela ditt namn. Jag noterar särskilt att många kvinnor bara kallar sig vid förnamn eller använder ett gulligt klingande smeknamn i konstsammanhang. Kanske för att inte väcka anstöt eller för att inte verka ta sig själva på för stort allvar? Jag fattar allt sådant där. Men om du vill att din konst ska tas emot med respekt gör du klokt i att låta hemsidenamnet signalera det. Ett enkelt förnamnefternamn.se fungerar bra. Det behöver inte vara snitsigare än så.

Jag noterar särskilt att många kvinnor bara kallar sig vid förnamn eller använder ett gulligt klingande smeknamn i konstsammanhang.”

– Tänk på vilken riktning du guidar besökaren att ta. Det är vanligt att hemsidor leder besökare vidare till ägarens sociala mediekonton. Det blir lite som att bjuda hem någon och genast visa gästerna på dörren. Låt istället dina sociala medie-konton leda gästerna till din hemsida. Då jobbar de plattformarna för dig, istället för tvärtom.

– Bara kör! Det är bättre att starta mycket enkelt och sedan bygga vidare, än att göra upp stora planer som inte blir av. En hemsida är lite som en trädgård. Den blir aldrig färdig, utan utvecklas i takt med att kunskaper och idéer växer fram. Det är bara att greppa spaden och börja gräva.

Frågor på det? Ställ dem i kommentarerna så ska jag svara efter bästa förmåga.

MER PÅ SAMMA TEMA:

Välkommen att bli prenumerant

I mitt akvarellbrev, som kommer till din e-post 1-2 gånger per månad, får du läsa mer om min konstnärsvardag och se all ny konst först av alla. Du får också 15% på alla konsttryck i min butik, och tillgång till konstverk som endast prenumeranter kan köpa. Välkommen till akvarellbrevet!



Publicerad den Lämna en kommentar

Måla för målningens skull

Jag har suttit med några målningar i ett par veckor, och haft en liten irritation i kroppen. Någonting har skavt. Målandet har gått bra, så jag har inte riktigt förstått vad skavet handlar om. Förrän nu.

Jag har målat för någonting annat än målandets egen skull. Målat för att imponera, för att sälja, för att visa upp. För att få applåder. Hu.

Men så satt jag nyss och jobbade med en skugga och fick till den. Den är bara en liten, liten del av en ganska stor bild. Knappt märkbar antagligen, för någon annan än mig själv. Men den blev bra och jag jobbade rätt länge med den och jag trivdes. Då klickade det till.

Plötsligt blev målningarna mina. Syftet med dem skiftade, från att vara ett försök att tigga beundran från omvärlden, till att – ja – måla för målningens skull. Alla timmars arbete jag lägger in i den, blir plötsligt njutbara tack vare det skiftet. De blir meditativa. Varje skugga kan få ta en timma om de så vill, för processen är en lika stor del av poängen som resultatet. Och resultatet är inte längre att samla beröm eller pengar eller någonting annat som ju egentligen inte alls har med målandet att göra, utan med något glapp i självkänslan och en ängslan att inte räcka till. Resultatet är istället i all enkelhet att få till bilden. Få kontrasten rätt, få fram en spänning, skapa rätt stämning. Balansen mellan abstrakt och konkret. Att få gå upp i det där.

Målningarna är färdiga när jag gjort allt jag kan för motivet. Vad som händer med dem sedan, är en annan historia. Att inte blanda ihop det ena med det andra är nyckeln till att göra det här arbetet på rätt sätt.

Bäst att skriva ner det här, så att jag kan komma ihåg det nästa gång det börjar skava.

Så. Tillbaka till arbetsbordet nu.

Publicerad den Lämna en kommentar

Den fjärde Nobelmålningen

Jag hade i uppdrag att göra diplomkonstverk till tre Nobelpristagare – men jag gjorde fyra målningar.

Utifall att.

Utifall en idé skulle visa sig inte hålla måttet. Utifall jag skulle göra något misstag med penseln. Utifall jag skulle spilla kaffe över en av målningarna dagen innan inlämning. Om inte annat för att ha valmöjligheter, utifall att alla fyra skulle lyckas mig.

Det här är den fjärde målningen.

Jag hade svårt att välja i slutänden. Trots att tiden att åstadkomma diplomkonstverken är knapp, hade jag god marginal sista veckan. Arbetet flöt på fint. Så jag hann färdigställa alla fyra och grunna i ett par dagar på vilka tre jag skulle välja ut.

Till slut bestämde jag mig för de tre som var mest olika varandra. Så blev alltså den här över.

Idag åkte jag och lämnade in den på ramverkstaden i Norrtälje, för den ska snart ta plats på väggen hos en ny ägare. Det känns fint att den blev såld. Att den blev utvald, den också.


The Fourth Nobel Painting

The task was to make three paintings for the diplomas to the three Nobel laureates in physics 2023. But I made four of them.

Just in case.

In case I’d fail. In case I’d make a mistake. In case I’d spill coffee over one of them the day before they were due. If for no other reason: just to have options, in case they’d all turn out well.

This is the fourth painting.

I ended up having a hard time choosing. Even though the time frame to make the diploma paintings is small (the laureates are announced in October and the paintings need to go to the book binder just a few weeks later in order for the diplomas to be ready on Nobel Day, December 10th), I had good margins this year. The work went well from start. So I could finish all four and still have a couple of days left to think hard about which ones to choose.

Eventually I went for the three paintings that were most different from eachother. And so, this one got left out.

Now it’s at the framers, waiting to be delivered to it’s new owner. I’m happy it got sold. That it was also picked, in the end.


Mer om Nobeldiplomen / More about my Nobel Diplomas

Publicerad den Lämna en kommentar

På förekommen anledning – en otaktisk plan för en intressant framtid

Jag vet att det hade varit en taktisk fördel att nischa in mig. Men det skulle vara förödande på sikt.

Jag hade kunnat välja att bli “slussenmålare” eller att rikta in mig på havsmotiv eller kanske stillsamma tjärnar. Jag har fått det rådet från sådana som vet något om konstvärldens kommersiella realiteter – välment, säkert. Men jag kommer inte följa det.

Jag har visserligen några motivvärldar som återkommer, decennium efter decennium. Men det kommer sig av en konstnärlig längtan, inte av praktisk-ekonomiska överväganden. Så fort jag kommer till stugan vid Bottenviken, till exempel, sätter jag mig vid stenarna och målar dem och målar havet. För att jag blir lika förundrad varje gång, av det jag ser och hör där. Jag vill måla ljudet av svalp eller brus eller tärnor och jag vill studera krusningar och mjuka vattenrörelser och lekfullt stänk.

“Du skulle tjäna på att satsa på dina mest populära motiv”. Kanske det – men jag tänker inte fatta sådana beslut, för jag vet att på sikt skulle själva meningen skulle gå förlorad.

Vad är meningen med mitt målande? Svårt att sätta ord på, men sökande är ett verb som passar bra. Jag letar efter någonting. Undersöker. Ser hur nära jag kan komma. Jag vet inte exakt vad jag letar efter, men jag är ganska säker att jag behöver söka på många ställen för att hitta det.

Jag har målat i trettio år snart, men känner mig som en nybörjare. Det är inte ett negativt ord här – det betyder att jag skymtar en lång framtid framför mig. Jag hoppas på ytterligare några tiotal år att få fortsätta vara nyfiken. Jag tror att jag kommer måla mig fram till någonting intressant. Jag vågar till och med vara så djärv att påstå att det kan bli intressant för fler än mig. Jag tror jag har någonting att ge.

Om jag kisar tycker jag mig kunna ana konturerna av någonting som jag kommer kunna upptäcka om tio eller trettio år, som jag inte kan föreställa mig i skärpa ännu. Jag kan bara få reda på vad det är om jag målar mig ditåt, så fritt som jag kan förmå.

Förutsättningen är att jag inte begränsar mig. Jag kan inte fortsätta leta, om jag samtidigt ska följa taktiska råd om att smalna av för att bli “mer känd”.

Jag är för övrigt en väldigt vardaglig människa och jag jagar inte berömmelse. Jag skjutsar till fotbollsträning och steker köttbullar. Jag strävar inte efter att bli ett namn – jag strävar efter att få åka skridskor med min unge eller att äta middag med några vänner i mitt kök. Att ha ett bra samtal med min sambo. Att höra min ettåring lära sig uttala sin storebrors namn. Och, för all del, att måla någonting som får mig att fokusera ordentligt.

När jag hade varit på Nobelmingel härförledens tog jag bussen hem, kom fram till min stuga och fick ta ett stort kliv över den hög av stövlar som mina barn lämnat åt mig på hallmattan. Jag hade mina glittrigaste kläder och var glad över festligheterna och över Nobeluppdraget – men viktigast i världen är de där små skorna. Alltid på hallmattan, aldrig på skohyllan. Och så spåren på köksbordet efter julpyssel som hade pågått medan jag var iväg på fest. En tomtenisse med stirriga ögon, noggrant färglagd och utklippt, som hälsade mig välkommen hem.

Jag målar inte för att “bli” någonting särskilt och jag har inga dyra vanor att försörja. Jag behöver inte mer än att kunna betala räkningarna, lägga undan till pensionen och kunna fortsätta köpa färgpennor till mina barn.

Så jag väljer att måla hav och skog och människor och blommor och byggställningar, allting om vartannat. På nära håll är allting för övrigt egentligen ett och samma: ytor, linjer, nyanser, pigment som kan göra magiska saker om de får lösa upp sig själva i vatten.

En del målningar blir bra, många blir experiment som läggs på hög. Men alla leder framåt, så länge jag håller mig till de okända stigar som lovar nya upptäkter, små och stora, bakom nästa krön.

Publicerad den Lämna en kommentar

Diplom till Nobelpriset i fysik 2023

Till fysikpristagarna Anne L’Huillier, Ferenc Krausz och Pierre Agostini målade jag på uppdrag av Kungliga Vetenskapsakademien dessa Nobelprisdiplom. De kalligrafiska verken är utförda av Marie A. Györi.

Fysikpriset delades detta år ut “för experimentella metoder som genererar attosekundpulser av ljus för studier av elektrondynamik i materia”, och jag tog fasta på de korta glimtarna av ljus i mina akvareller till pristagarna.

Motiven är hämtade från mina två hemtrakter: kusten i norra Västerbotten där jag växte upp och sjön Erken, nära den by utanför Norrtälje där jag lever sedan några år tillbaka.

Uppdraget att måla konstverk till Nobelprisdiplomen är treårigt. I fjol målade jag kemipristagarnas diplom och nästa år målar jag diplomen till Ekonomipriset.


Nobel Prize Diplomas with glimpses of light

On behalf of the Royal Swedish Academy of Sciences, I have painted the artwork for the Nobel Prize Laureates in Physics 2023: Anne L’Huillier, Ferenc Krausz and Pierre Agostini. They recieved their Nobel Prize “for experimental methods that generate attosecond pulses of light for the study of electron dynamics in matter” and I wanted to reflect that in my choice of motifs for the diplomas.

The assignment to make art for the Nobel Prize Diplomas spans over three years. In 2022, I made the diplomas for the laureates in Chemistry and next year I will paint the artwork for the Economy Prize diploma.

/Elisabeth Biström, artist


Artist: Elisabeth Biström | Calligrapher: Marie A. Györi | Book binder: Leonard Gustafssons Bokbinderi AB | Photo reproduction: Dan Lepp | ©The Nobel Foundation 2023


Läs mer: Diplomen till Nobelpriset i kemi 2022

Publicerad den Lämna en kommentar

Mat för kungar / Food for kings

Jag läser att Nobelkonditor Annie Hesselstad har beställt 50 kilo lingon till desserten som konungen och de andra gästerna på kvällens bankett ska få avnjuta. Vilket fint val.

Lingonet är det vanligaste, viktigaste och mest delikata av våra bär. Det passar till allt: köttet, gröten, palten. Sött eller salt går lika bra – det syrliga lingonet står rakryggad alla sällskap.

Lingonet är höstens tröst. När den korta sommaren har passerat kan man åtminstone glädjas åt att frysen snart kan fyllas med sylten.

Lingonet är inte insmickrande, men en upplevelse. Allra godast är det på vårvintern, när en tuva har tinat fram och man hittar några solljumna juveler till vattlingon. Har du smakat dem? Innanmätet förvandlas långsamt under snötäcket till ren saft, sötsyrlig. Det går att göra dem i kylskåpet också: det behövs bara lingon och vatten, så omdanar och konserverar de sig själva. Men de smakar inte vårvintersol, förstås.

Jag målade lingon i fjolårets diplom till kemipristagarna Carolyn Bertozzi, Morten Meldal och Barry Sharpless. Dels passade de så fint till det röda skinn som Nobelpriset i kemi alltid omsluts av. Dels ville jag skicka med en liten bit av Sverige, till minne av dagarna här. För det tredje passade motivet till målningarna jag ville göra, där jag komponerade bilderna så att de kunde sammanfogas i vilka kombinationer som helst och bli till en ny helhet – en blinkning till den klickkemi som priset gällde.

Jag plockade många kilo lingon som barn, för jag växte upp i norra Västerbotten. Lingonlandet. Mitt tidigaste plockarminne är från fyra-, femårsåldern. Jag och pappa var i skogen. Plötsligt viskade han åt mig att sätta mig ner. Vi hukade och höll andan, medan en älgtjur spatserade förbi, alldeles intill. Han var väl också lingonsugen, kan jag tro. Även skogens konung vill ha sin Nobeldessert.


Food for kings

I read that the Nobel pastry chef Annie Hesselstad has ordered 50 kilos of lingonberries for the dessert that the king and the other guests at tonight’s banquet will enjoy. What a fine choice.

The lingonberry is the most common, most important and most delicious of our Swedish berries. It goes with everything: the meat, the oatmeal, the traditional palt (a dish consisting of a ball of dough, with salted pork in the middle, boiled, and served with butter and lingonberry jam). Sweet or savoury food – the tart lingonberry stands it’s ground in any company.

The lingonberry is a consolation when fall comes upon us. While it’s hard to face that the short summer has already passed by, you can at least be happy that the freezer will soon be filled with jam.

The lingonberry is not ingratiating, but it is always a taste experience. It’s at it’s best in the spring-winter, when a tuft has thawed and you find a few jewel-like watery lingonberries. Have you tasted them? Under the snow cover the inside of the berries slowly turns into pure juice, sweet and tart. You can make them in the fridge too: all you need is lingonberries and water, and they transform and preserve themselves. But they don’t taste like the spring-winter sun, of course.

I painted lingonberries in last year’s diplomas for the chemistry prize laureates Carolyn Bertozzi, Morten Meldal and Barry Sharpless. I chose lingonberries because they suited the red leather cover that the Nobel Prize in Chemistry is wrapped in, and beacuse I wanted to send the laureates a small piece of Sweden as a memory of the days here during Nobel week. And last but not least, I made a connection between the scientific findings that the laureates’ recieved their price for, and my paintings. I composed the three watercolors so they could be joined in any combination to form a whole image, as a nod to click chemistry. Only instead of molecules: lingonberries.

I picked lots of lingonberries as a child, because I grew up in northern Sweden, in Västerbotten. Lingonberry land. My earliest memory of picking them is from the age of four or five. My father and I were out in the woods. Suddenly he whispered to me to sit down. As we sat there, holding our breaths, a moose bull strolled by us. Perhaps he also had a craving for lingonberries. The king of the forest wants his Nobel desert too.


Images:

Artist: Elisabeth Biström | Calligrapher: Marianne Pettersson Soold | Book binder: Leonard Gustafssons Bokbinderi AB | Photo reproduction: Lovisa Engblom | © The Nobel Foundation 2022

Publicerad den Lämna en kommentar

Fler vinklar / Other angles

En fråga jag ofta ställer mig själv inför ett motiv är “kan man måla det här på ett annat sätt?” Att måla någonting på ett annat sätt kräver att se det på ett annat sätt. Det blir en slags hjärnstretching. Frågeställningen vidgar min syn på allting i tillvaron, inte bara i måleriet. Åsikter, värderingar, händelser. Jag försöker att inte utgå ifrån att min första instinkt är det rätta svaret. Mest sannolikt finns det fler värdefulla perspektiv. Att testa några olika vinklar kanske gör att det går att komma lite närmare någon slags sanning.

Eller så leder det åtminstone emellanåt till en bra akvarell, och det är ju lön i sig självt.

***

A question I often ask myself when faced with a motif is “what other ways are there to paint this?” To paint something in another way requires to see things in a different way. It’s a mind exercise, that widens my view of everything, not only painting. Opinions, values, events. I try to keep in mind that my initial instinct probably isn’t the right answer. Most likely, there are more valid perspectives. To try out some different angles might lead you a bit closer to some kind of truth.

Or at least it might lead to a good watercolor once in a while, and that’s a reward in itself.