Publicerad den Lämna en kommentar

En eloge till Malmö Opera, som väljer kulturskapare framför billigt AI

När jag härom dagen besökte Malmö Opera för att överlämna originalmålningen till illustrationen jag gjort till deras säsongsprogram, blev jag glad att höra att de inte nyttjar AI-genererade bilder i sitt kommunikationsarbete. Det gör däremot en del andra offentliga kulturinstitutioner. Tala om att skjuta sig själva i foten.

Problemet med AI-bilder är bland annat att de bygger på oreglerade upphovsrättsintrång. Upphovsrättslagstiftningen är det juridiska skyddet för bildskapare, som gör att ens arbete inte kan stjälas och användas hursomhelst. Den som har skapat en bild äger rättigheterna till den. Hade vi inte upphovsrättsskydd, skulle till exempel vem som helst kunna fotografera eller ladda ner någon av mina bilder, göra tryck och sälja, utan mitt tillstånd och utan att jag fick någon ersättning. Det vore uppenbart orimligt.

Men med AI har tekniken sprungit ifrån lagstiftningen. De bilder som ett AI-program genererar bygger på mänskligt arbete. Den dammsuger nätet på våra bilder och baserar sin output på det vi har skapat. AI kan inte – än så länge – skapa någonting på egen hand, bara använda mänskligt arbete och komponera om det, i en omfattning vi aldrig tidigare sett.

Jag läste nyligen om en grafisk formgivare som hade blivit ombedd att göra ett jobb. Men när han stod i färd med att sätta igång hörde beställaren av sig: de hade uppdragit åt AI att läsa av hans stil och göra jobbet gratis. Klick, klick – så förlorade formgivaren uppdraget, i konkurrens med ett program som stal hans eget arbete.

Det här drabbar mängder av illustratörer och grafiska formgivare. För egen del är jag inte särskilt orolig – jag arbetar ju med fysiskt måleri. Handen kan inte ersättas lika enkelt. Men de av mina kollegor som arbetar digitalt står i en tuff situation.

Konstnärernas Riksorganisation och andra bildskaparorganisationer är tydliga med sin hållning till generativ AI: lagstiftningen måste säkerställa att det ska krävas tillstånd från upphovsrättsinnehavaren om och när ens bilder ska användas.

Det kommer vara en lång och säkert juridisk krånglig process att nå fram till en lösning – det är trots allt den globala tech-industrin som står i den andra ringhörnan. Men en åtgärd som skulle kunna genomföras redan idag är att offentliga institutioner helt enkelt beslutar att inte använda AI när de behöver bildmaterial. Det borde vara en självklarhet att de offentligfinansierade verksamheter som skapar dans, teater och musik också värnar om kulturformen bild. Inte slår undan benen för kulturskapare på bildområdet.

En stor eloge till Malmö Opera, som agerar föregångare i den här viktiga frågan. Resten av Sveriges kulturinstitutioner borde följa deras exempel.

Jag överlämnar originalmålningen som pryder omslaget till Malmö Operas säsongsprogram 25/26 till operan, där du kommer kunna se den i foajén om du gör ett besök!
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.