Välkommen till en jättelång artikel om hemsidor! Bli inte rädd. Det kommer inget prov på slutet och du behöver vare sig memorera texten eller lösa allting på en gång. Använd artikeln för att komma igång och som en plats att leta ledtrådar om du kör fast. Saknar du någonting i artikeln, skriv i forumet, så bygger vi vidare på kunskaperna där.
Känn ingen brådska. Det här projektet tar vi ett steg i taget. Vi har gott om tid framför oss.
Den här artikeln är mer praktisk/teknisk än innehållslig. Det spännande berättandet ska vi jobba vidare med senare – här tipsar jag om saker som är bra att få på plats från start, så att du får tid senare att skriva istället för att lägga tiden på teknikaliteterna.
En hemsida är ett roligt, kreativt och rörligt projekt. När grunderna är på plats, kan du ändra och utveckla hemsidan hur mycket du vill. Du kan ha en mycket enkel hemsida, där du bara uppdaterar med nya bilder emellanåt, eller så kan du lägga mycket tid på att skriva och hålla den à jour. Du kan ägna hemsidan en sporadisk stund när du har tid, eller göra en mer fokuserad insats då och då – här finns stor flexibilitet, både vad gäller omfång, innehåll och tidsåtgång.
Det är lätt att bli perfektionist inför en hemsida. Allting går att göra bättre och snyggare. Men det behövs inte. En bra, tydlig, enkel hemsida är bra nog. Börja där. Bygg sedan vidare utifrån tid och lust.
Min hemsida är tretton år gammal och jag har skickat en tackhälsning många gånger till den version av mig som knåpade ihop den 2012. Jag har haft sådan glädje av den. Jag har skrivit massor med blogginlägg, som dels har utvecklat min kapacitet att skriva om mitt konstnärskap och mitt måleri och dels har väckt intresse hos dem jag velat nå. Jag har sålt massor med målningar och på senare år även konsttryck. Jag har fått fina uppdrag och jag har en stabil bas för min närvaro på nätet, som inte är avhängig andra plattformars algoritmnycker. Det ska bli roligt att se dig utveckla en sådan plats om och för din konst under de kommande månaderna!
Fördelen med en hemsida, jämfört med sociala medier eller andra plattformar, är att du bygger ditt hem på egen mark. Ett socialt medie-konto är ett hyreskontrakt, med en hyresvärd som bestämmer villkoren helt själv. Din egen hemsida är din. Där har du möjlighet att bestämma vilken stämning det ska vara när du tar emot besök. Du kan göra hemsidan till din egen värld, i ord och bilder. Du får förändra den i takt med att du förändras. Full frihet – massor med kreativitet. Mycket roligare både för värd och besökare.
När tekniken känns krånglig eller tråkig, använd forumet, så hjälps vi åt att trassla ut knutar. Målet med hemsidan är inte att vinna VM i coolast tekniska lösningar, utan att skapa en kontaktyta där du kan skapa en relation med dem som vill uppleva din konst. Börja enkelt – bygg vidare allteftersom.
Nu sätter vi igång.

Att få igång hemsidan
Det finns flera bra plattformar att starta sin hemsida ifrån. Jag använder wordpress.org. Jag har också, i ett annat projekt, använt Squarespace, som jag tyckte var lättanvänd och enkel att göra snygg. Ytterligare andra vanliga plattformar är Wix, Weebly och Joomla – det finns säkert en uppsjö andra som är bra!
Anledningen att jag valde WordPress är att den ger full frihet att designa hemsidan som jag vill och att den har många snygga teman (kallas också templates eller mallar) att välja mellan. När man valt ett tema kan man sedan anpassa det fritt.
Nackdelen med WordPress är att den stora flexibiliteten kan kännas överväldigande i början – det finns många spakar att dra i. Squarespace, till exempel, fungerar tvärtom: enkelt att komma igång med, men mer begränsat i hur man kan anpassa designen.
I den här texten utgår jag ifrån att starta igång en WordPresshemsida, men i de flesta avseenden fungerar det likadant om man använder en annan plattform. Om du valt en annan plattfom, så kan du skumma förbi de tekniska delar som utgår ifrån WordPress och istället läsa om de saker som är relevanta för dig, som innehåll, bildstorlek/bildbehandling och webhotelllösningar.
Tre olika sätt att starta en WordPress-hemsida
Du kan skapa en wordpresshemsida på tre sätt: från wordpress.com, från wordpress.org eller via ett webhotell.
WordPress.com
WordPress.com är WordPress gratisversion, där man snabbt och enkelt kan få igång sin hemsida. Du skapar ett konto, väljer tema-mall, skriver och lägger in bilder och trycker på publicera – så finns hemsidan ute på nätet.
Fördelen är enkelheten och gratisheten. Nackdelen är att adressen (domännamnet) blir dittnamn.wordpress.com, istället för t.ex. elisabethbistrom.se – men du kan lösa det genom att köpa ett domännamn från wordpress.com, när du startar eller senare (just nu kostar det från 39 kronor/månad). En annan nackdel är att wordpress.com-sajter inte är lika flexibla som wordpress.org-sajter. Du kan inte ändra fullt lika mycket utan är mer låst till temats funktioner.
WordPress.org
En wordpress.org-hemsida kan man starta genom att ladda ner wordpress mjukvara (gratis) till sin dator. Då kan man bygga upp hemsidan tills man är tillräckligt nöjd för att visa upp den för världen. Sedan skaffar man ett webhotell, så att den kommer ut på internet och ett domännamn så att folk kan hitta den.
Fördelen med wordpress.org är att man har full frihet att designa hemsidan. Nackdelen är att man betalar man en årsavgift för webotell och domännamn. Hur stor avgiften är beror framförallt på hur stor hemsidan är.
Webhotell
När jag startade hemsidan på stenåldern krävdes det ganska många knapptryck och en hel del tårar för att flytta hemsidan till ett webhotell. Idag är det mycket enklare – man kan till och med starta upp hemsidan direkt från webhotellet med one-click-installation. Ljuva tider.
Webhotellet är alltså platsen där hemsidan ligger, så att den blir tillgänglig på internet. Det kallas hosting.
Via webhotellet kan man också köpa sitt domännamn (i mitt fall elisabethbistrom.se) och ofta kan man också koppla e-postadresser till domännamnet (jag använder info@elisabethbistrom.se, som går till min vanliga gmail-adress så att jag inte behöver hålla koll på olika mailinkorgar).
Webhotellet gör därtill säkerhetskopior av hemsidan, så att man kan återställa sajten om man skulle råka göra något misstag.
Jag använder numera webhotellet templ.io för min hemsida och är mycket nöjd med det – de har snabb och bra support och ser till att min hemsida fungerar felfritt och är snabb att ladda. Jag hade tidigare hemsidan på binero.se, men lämnade dem för att min hemsida hade blivit mycket trögladdad och de hade inga förslag att hjälpa mig att lösa det – vilket Templ klarade enkelt. Det här är ett par år sedan, så Bineros support kan ha blivit bättre nu. Jag vill inte avråda från att använda dem. Andra webhotell som såvitt jag kan bedöma är bra är t.ex. loopia.se och one.com. Det finns en uppsjö andra också. Elementor, som Fritjof har valt, är också ett webhotell där man kan göra själva hemsidan på plats.
För min hemsida betalar jag idag 369 kronor i månaden, plus 324 kronor per år för domännamnet elisabethbistrom.se. Det är väsentligt mer än jag betalade när hemsidan inte var så omfattande som den är idag – jag har massor, massor av bilder, som kräver utrymme. Priserna hos templ.io startar på 149 kronor i månaden. Hos loopia.se är lägsta priset 39 kronor/månad första året (därefter 139 kronor/månad)och hos one.com är lägsta pris 39 kr/månad första året (därefter 109 kr/månad). Det går fint att välja det minsta paketet från start och uppgradera senare, om hemsidan blir mer omgångsrik.
One click installation eller flytt till webhotell?
Det här har jag inte egen erfarenhet av, eftersom det är en funktion som dök upp långt efter min hemsidedebut. Men nuförtiden kan man alltså starta upp hemsidan direkt via webhotellet, istället för att först göra hemsidan och sedan lägga upp den på ett webhotell. Smidigt!
Min erfarenhet är att webhotellen är mycket hjälpsamma och tålmodiga med att hjälpa till med inflytt. De vill ju gärna ha en som kund. Så oavsett om du startar genom att först skapa hemsidan och sedan flytta den till ett webhotell eller om du väljer one click-installation och startar direkt ifrån webhotellet, så har de bra support som hjälper dig att komma igång. Räds icke!
När jag flyttade från binero.se till templ.io, så skötte Templ hela flytten. De instruerade mig vad jag behövde göra – några enkla knapptryck – och skötte sedan allt tekniskt. Lite som att byta bank, tänker jag mig: den nya banken vill gärna ha kunden, så de ser till att flyttprocessen är smidig. Alltså: om du väljer ett webhotell nu och inte blir nöjd, så är det enkelt att byta senare.
Det är också enkelt att uppgradera, om du märker att din hemsida med tiden blir större och behöver mer utrymme. Webhotellen vill ha kvar en som kund och ser till att det är smidigt att utöka till nästa steg i deras prisplaner.
AI kan hjälpa till
Om du vill kan du ta hjälp av AI för att navigera igenom den tekniska biten med att få igång och hantera hemsidan. Du kan t.ex. instruera Claude eller ChatGPT såhär som du vill ta dem till stöd:
“Jag ska starta en hemsida och behöver hjälp att välja plattform och webhotell. Jag vill att hemsidan ska ha ett eget domännamn. Kan du hitta tre bra alternativ och jämföra funktioner och priser?”
eller
“Jag ska starta en wordpress.org-hemsida och skulle vilja ha en steg-för-steg-guide för att installera den på loopia.se och att koppla den till domännamnet förnamnefternamn.se”
eller
“Jag har gjort en hemsida på wordpress.org. Nu behöver jag ett webhotell att hosta den på och hjälp med installationen. Kan du ge mig tre förslag på pålitliga, svenska webhotell och en installationsguide som är enkel att följa?”
eller
“Jag har gjort en hemsida i Elementor och får inte bilderna att visas som de ska. De är inzoomade. Vad ska jag göra för att de ska visas i rätt storlek?”
För den här typen av frågor är AI smidigt och användbart. Själv använder jag aldrig AI för att skriva texter, men som en slags teknisk assistent underlättar den mycket.
Välj en mobilvänlig version
Idag är de allra flesta hemsideverktyg och teman mobilanpassade. Ta gärna en titt på den du valt, så att du är säker på att det är så. De allra, allra flesta besök på din hemsida kommer göras från mobil. Det kan vara lätt att glömma när man bygger och redigerar hemsidan. Jag skriver oftast från datorn, eftersom det är enklare att knappa på tangenter än på en pytteliten skärm. Då kan jag ibland råka missa att det är mobilvyn som är viktigast, eftersom jag sitter framför en stor skärm. Det är klokt att förhandsgranska i mobilvy, innan du publicerar nya sidor.
En sak som skiljer sig mycket åt vid mobilläsning jämfört med att läsa på skärm är att textstyckena behöver vara ganska korta för att man ska orka läsa dem i mobilen. Radbryt ofta. I övrigt löser själva hemsideverktyget det mesta för att göra hemsidan smidig både från dator, platta eller mobil.
Själva innehållet
Så till det mer intressanta – vad ska hemsidan innehålla? Som vi pratade om på kursen tycker jag att det är klokt att ha fyra sidor på hemsidan: “hem”, “om”, “galleri” och “kontakt”. Det är en bra utgångspunkt, som täcker det mesta som en besökare kan tänkas leta efter.
“Hem”
Det här är platsen dit man kommer först – låt oss kalla det startsidan. Eftersom WordPress startade som en blogg-plattform kan man fortfarande välja om man vill att startsidan ska vara bloggen eller en fast sida. Jag har valt att ha en sida som startsida, eftersom bloggen inte är central för min sajt.
Startsidan är alltså en statisk sida, där jag försöker vägleda besökaren dit jag vill att de ska gå. I mitt fall vill jag helst guida besökaren till galleriet eller till butiken.
Startsidan kan vara kort eller lång. Den skulle kunna vara mycket enkel: t.ex. en bild av dig och/eller ett konstverk, en kort välkomsthälsning och en länk till den del av hemsidan du vill att besökaren ska klicka sig vidare till. Minimalistiskt och tydligt.
Min startsida är lång, numera. Skrollvänlig. Eftersom jag har hållit på med hemsidan i många år och eftersom jag har många sidor och funktioner, finns det material att lägga på startsidan. Känn ingen press att göra en lång startsida – du kan bygga ut allteftersom, om du vill göra det senare.
När du utformar hemsidan – försök se den ur besökarens ögon. Eller ännu bättre: låt andra se den och berätta om den är lättnavigerad och tydlig. Forumet är en perfekt plats för det!
Det är lätt att man skriver många jag-formuleringar när man bygger en hemsida – att man blir så inne i sitt eget berättande att man glömmer besökaren. Ett enkelt knep för att komma ur sitt eget perspektiv och kliva in i besökarens roll är att se om man kan komma på du-formuleringar istället. Till exempel kan man istället för att skriva “Min konst” i en länk välja formuleringar som “Se konst”, “Besök bildgalleriet” eller “Ta del av fler akvareller”.
“Om”
Om-sidan är platsen där du presenterar dig och ditt konstnärskap. Det här tror jag är den sida som de flesta konstnärer bävar mest för att skriva. Ska man skriva på tillkrånglat/förtroendeingivande konstspråk? I jag-form eller i tredje person? Personligt eller med ett mer professionellt tilltal?
Att skriva sin om-sida kan kännas utelämnande. Det är här vi ju påstår att vi är konstnärer – det stora ordet. För min del löser många knutar sig när jag tänker på besökaren, istället för på hur det känns för mig att skriva. Vem skriver jag till? Vad kan de ha glädje av att läsa?
En potentiell fallgrop är att försöka skriva till “alla”. När vi formulerar oss till en oidentifierad människohop, blir texterna ofta platta och tråkiga. Försök istället föreställa dig läsaren. Tänk dig din allra bästa besökare – hur är den personen? Sannolikt är det en person som är positivt inställd till dig, nyfiken och intresserad. Av dig, din konst och dina tankar. Antagligen längtar personen efter allt det som din konst kan ge – är det skönhet, humor, allvar, meningen med livet, alltihopa på en gång? Skriv till den personen. Skriv så gott du kan – allting på en hemsida kan och bör förändras i takt med att vi förändras. Ingenting är skrivet i sten. Läsaren, som klickat sig vidare till din om-sida är välvilligt nyfiken.
“Galleri”
Galleri-sidan behöver inte heta just “galleri”. Den kan heta “konst” eller “bildgalleri” eller “se målningar” eller vad som helst som hjälper besökaren att förstå att det är på den knappen eller länken man ska klicka om man vill se dina alster.
När Instagram gjorde sin stora omläggning mot att bli algoritm-styrt och tiktokifierat för några år sedan, gjorde jag en uppryckning av min gallerisida. Istället för att förlita mig på att man skulle skrolla omkring på min instagramprofil för att hitta mina målningar, lade jag upp en massa bilder på gallerisidan istället. Jag vill att det ska vara en sida för den som vill botanisera. Man ska enkelt kunna hitta mina målningar och bläddra omkring i lugn och ro.
Jag säljer en del målningar direkt via gallerisidan. Någon hittar den, skrollar omkring, ser någonting de tycker om och hör av sig. För att sänka tröskeln för att våga höra av sig, har jag skrivit ut mina priser och lagt min mailadress under respektive bild. Då slipper besökaren bäva för att maila och fråga om priset.
Gallerisidan kan man göra mycket kreativt med. Här passar det fint att skriva om konstverken eller om olika teman som löper genom ens kreativa process. Min gallerisida är ganska enkel – det finns utrymme för utveckling. Jag tittar över den emellanåt och ändrar texterna. Jag vill inte ha dem för långa, men ändå få in ett berättande som kan väcka associationer och intresse hos besökaren.
Håll nere bildstorleken
En praktisk sak att tänka på redan från start är att inte lägga upp för stora bilder på gallerisidan (eller någon annanstans på hemsidan, för den delen). En filstorlek på omkring 200 kB och en upplösning på 72 DPI är lagom. Då ser bilderna bra ut på skärm, utan att göra hemsidan stor och tung (vilket kostar pengar i form av att du behöver mer plats på webhotellet). En stor och tung hemsida blir också trögare att ladda upp för besökaren och gör att Google inte gillar sajten (mer om det längre ner).
Jag använder Photoshop Elements – ett hyfsat enkelt bildbehandlingsprogram för att redigera och välja storlek på mina bilder. Det finns gratisprogram på nätet med liknande funktioner, t.ex. Gimp (som du laddar ner till din dator) eller Photopea (som du använder online). Bilder som du ska använda på nätet kan du med fördel spara i formatet WebP – det är det bildformat som kräver minst utrymme. Annars funkar också Jpeg/Jpg bra.
För att bilderna ska se snygga ut på skärmen, tänk på två saker: fotografera med stadig hand i bra ljus och se över skärpa och ljus/skuggor i ett bildbehandlingsprogram. Bra fotoljus är t.ex. utomhus en ljus men mulen dag. Inomhus är ljuset ofta för gult, vilket gör att bilden också får en gul ton. I ateljén har jag en led-panel i taket som har dagsljustemperatur (5000-6000 Kelvin) – det är en bra investering på ett par hundralappar som ger bra ljus både att fotografera och måla under.
I bildbehandlingsprogrammet – eller direkt i telefonens fotoapp – kan du se till att de ljusaste partierna i bilden är tillräckligt ljusa, att de mörka partierna är lagom mörka (jämför med originalet) och att skärpan är bra. Det här går lättare och snabbare med övning.
Min procedur för att lägga en bild på hemsidan tar inte mer än tio minuter, numera. Jag fotograferar, oftast med mobilen, i bra ljus. Sparar bilden i Google Drive. Laddar ner till datorn och öppnar den i Photoshop. Där finns det praktiska verktyget “ta bort färgskiftning”, som automatiskt korrigerar bort t.ex. gult ljus om jag fotat i för dålig belysning. Jag brukar sedan behöva ljusa upp de ljusaste partierna och öka skärpan en smula. Sedan krymper jag bildstorleken till en bredd på ca 15-20 centimeter med 72 DPI (pixlar per tum) i upplösning och sparar som WebP-bild. Klart. Det låter kanske tekniskt, men är en enkel procedur efter lite övning.
Bilder jag behandlat på det sättet är bra nog för webpublicering – men alltför dåliga för att t.ex. göra tryck av. Ska man göra tryck, behöver bilderna istället vara så högupplösta som möjligt. Så, skilj på ändamålen, så att hemsidan inte blir onödigt tung.
“Kontakt”
Nu har besökaren klickat sig vidare till kontaktsidan och är sugen på att höra av sig till dig. Det här är den enklaste sidan att skriva – här behövs bara ett eller ett par sätt att nå dig och kanske några uppmuntrande ord, så att det känns enkelt att göra.
Jag har valt att bara ha min mailadress som kontaktväg. Du kan ha ditt telefonnummer här, om du vill. Det går också enkelt att lägga till ett kontaktformulär på sidan, så att besökaren skriver meddelandet direkt där och du får meddelandet till mejlen.
Att sköta hemsidan
Adminpanelen
När du loggar in i din hemsideplattform – WordPress, till exempel – hittar du en adminpanel med alla funktioner du behöver för att kunna sköta hemsidan. Här skapar du nya sidor, du kan skriva inlägg om du har en blogg, och du kan utöka hemsidans funktioner genom att installera tillägg.
Sida eller inlägg?
För att göra t.ex. en startsida eller en om-sida är det just en sida du vill skapa. Inte ett inlägg. Inläggen hamnar på bloggen, som är en funktion du kan välja att ha eller avstå från. VIll du så småningom ha en blogg, kan du lägga till den funktionen i efterhand.
När du klickar på “ny sida”, kommer du till redigeraren. Där kan du skriva texter, välja om texten ska vara löpande text eller rubriker och lägga till bilder. Du kan ladda upp bilder direkt till inlägget, eller välja bland bilder du redan laddat upp till någon annan del av hemsidan. Då ligger de i mediebiblioteket.

Mediebiblioteket
I mediebiblioteket kan du lägga till olika slags beskrivningar av dina bilder: ALT-text, bildtext och beskrivning. ALT-texten kommer inte synas på din hemsida, utan är ett verktyg för att kunna läsa om vad bilden handlar om, om man t.ex. har nedsatt syn. Bildtexten är texter som syns på hemsidan, under bilden. Beskrivningen är inte heller synlig, utan hjälper sökmotorer som Google att förstå vad din hemsida handlar om.
Det är bra att lägga till ALT och beskrivning. Jag vill inte lägga alltför mycket tid på hemsidan (jag vill ju vara i ateljén och måla!), så jag skriver oftast någonting enkelt som “Bild av akvarellen ‘Här och nu’ av Elisabeth Biström”, både under ALT och beskrivning. Biltexter lägger jag till om jag tycker att det finns någonting särskilt som passar till en viss bild – t.ex. pris och kontaktinformation till bilder i galleriet.
Tillägg
Genom tilläggen kan du lägga till nya funktioner. Du kanske vill ha ett kontaktformulär på kontaktsidan eller ett festligt galleri där man kan bläddra bland bilder. Allt sådant hittar du under “tillägg”.
Utseende
Om du är i WordPress och går till “Design” under “Utseende” i adminpanelen kan du ändra allt möjligt som har med just hemsidans utseende att göra, och i utseende-läge så ser du på skärmen precis hur dina ändringar kommer se ut om du publicerar dem. Du kan t.ex. byta färger och typsnitt, ändra storleken på de olika rubrikerna och mycket mer.
Om du gör hemsidan genom Elementor, ändrar du de här sakerna direkt där istället.
Menyer
När du skapar en sida hamnar den i din meny, med den rubrik du väljer innan du publicerar sidan. Vill du i efterhand ändra i menyn, gör du det under “Utseende” -> “Menyer”.
Att få besökare till hemsidan
SEO – att bli googlingsbar
Under många år var Google den stora fixstjärnan på internet. Ville man ha besökare till hemsidan, gällde det att använda olika trix för att få Google att gilla en. Det här kallas SEO: search engine optimization. I takt med att AI får en växande roll i våra internetliv, kommer Google tappa mark. Redan idag märks det att Google satsar marknant mer på annonser än på sökträffar, så för att hitta någonting via dem måste man skrolla förbi en massa betalt innehåll.
Det betyder att det inte ger lika mycket effekt som för några år sedan att SEO-anpassa sin hemsida, men det skadar knappast att göra några grundläggande insatser. Här är några:
- Namnge bilder och skriv ALT och beskrivningar. Någonting begripligt och enkelt duger. En bild kan t.ex. heta “akvarell_blomma.jpg” istället för “9094.jpg” – då får Google lättare att förstå vad din hemsida handlar om och kan ranka den högre vid sökningar.
- Lagom stora bilder. Jättebilder gör hemsidan trögladdad och det gillar inte Google. Bildstorlekar kring 200kB räcker.
- Rubriker och styckesindelning. Om Google uppfattar hemsidan rörig och tungläst, halkar den ner i sökningar. Dessutom vill vi förstås att besökaren ska ha en bra läsupplevelse – det skapar vi genom att sätta rubriker och undvika mastodontlånga stycken.
Låt alla vägar leda till Rom
Som jag nämnde när vi sågs hade jag länge en ogenomtänkt strategi, där jag lade upp mitt Instagramflöde på startsidan. Jag tänkte att det ju ändå är på Instagram jag är mest aktiv – varför inte visa upp det? Jo, för att det är helt bakvänt. Som att bjuda hem folk, och kasta ut dem på en gång.
Använd istället alla plattformar – och din fysiska närvaro i världen – för att bjuda in till hemsidan. Gör den till den bästa platsen för dem som vill se mer av din konst.
Några exempel:
- Lägg upp glimtar och filmsnuttar på sociala medier och berätta att man kan se hela bilden eller det färdiga resultatet på hemsidan (och ha fina bilder och berättelser att ta del av där). På Instagram är stories bra – där når du dem som redan följer dig och du kan lägga upp länkar.
- Ha länk till hemsidan på dina sociala medie-plattformar, inte tvärtom
- Ha hemsideadressen – inte sociala medie-profiler – på visitkort och andra tryckta material. Jag har t.ex. med hemsideadressen diskret på baksidan av vykort jag säljer i webbutiken.
Det är inte lika lätt att få massor med besökare på en hemsida idag som det var för tio år sedan – men vi behöver inte massor – vi vill bjuda in rätt personer. Ofta
Låt oss prata vidare i forumet
En applåd för att du orkat läsa så här långt! När du pustat ut, kan du bege dig till forumet och leta upp tråden som hör till den här artikeln. Där pratar vi vidare om ditt pågående eller framtida hemsidebygge.
Sedan ska vi sätta igång med innehållet ur ett annat perspektiv: själva berättandet. Det ska bli kul!